Zalety i wady PrestaShop. Czy to platforma dla każdego?

Tworzenie sklepu internetowego może przytłoczyć każdego, kto z tym tematem ma styczność po raz pierwszy. Zwłaszcza, jeśli nie jest się zaznajomionym z dostępnymi platformami i funkcjonalnościami, jakie oferują. Decyzja ta nie należy do najprostszych. Jest to całkowicie zrozumiałe. Dlatego warto zapoznać się z charakterystyką poszczególnych platform, by ocenić, która z nich najbardziej pasuje do Twojego sklepu. Wybór ten może w przyszłości zaważyć na sukcesie lub porażce Twojego biznesu. W tym artykule dowiesz się jakie są zalety i wady Prestashop

Jeśli chcesz, by Twój sklep zdobył silną pozycję na rynku, opcji jest kilka. Jedną z nich stanowi oprogramowanie PrestaShop, dlatego w tym wpisie postaram się przybliżyć funkcjonalności, jakie oferuje. Zwrócę także uwagę na wady i zalety jej stosowania.

Czym jest PrestaShop?

Wypuszczona w 2007 roku we Francji jako studencki projekt, platforma PrestaShop przeszła długą drogę, by zająć miejsce w czołówce rozwiązań dla branży eCommerce na całym świecie. Obecnie korzysta z niej już 250 000 sklepów internetowych w tym takie marki jak McDonalds czy Decathlon.

Jest darmowa, ogólnodostępna wysokiej jakości i gwarantuje nieograniczony dostęp do kodu źródłowego oprogramowania – to właśnie odróżnia platformę PrestaShop od pozostałych konkurentów. Jest to także gotowa platforma, za pośrednictwem której możesz sprzedawać i rozwijać sklep zaraz po instalacji i wstępnej konfiguracji. Wzbogacona o pełną gamę zazwyczaj płatnych rozwiązań w postaci modułów ulepszających funkcjonalność sklepu. Dzięki temu w nie ma potrzeby korzystania z pomocy programisty nawet przy wprowadzaniu bardziej skomplikowanych usprawnień.

Jednocześnie jest to dosyć elastyczna platforma i w razie potrzeby można zlecić programiście napisanie własnych rozwiązań, co z dużym prawdopodobieństwem będzie możliwe. Jednak na tym polu pozostaje w tyle za swoimi konkurentami: Magento, które jest bardzo elastyczne i stworzone do niestandardowych rozwiązań i Woocommerce – na którym wdrażanie nowych wtyczek jest prostsze i przez to tańsze.

Prestashop będzie dla Ciebie odpowiednie, jeśli masz już doświadczenie z prowadzeniem własnego sklepu, planujesz jego rozwój i posiadasz kilkaset zamówień miesięcznie.

Jakie są zalety i wady Prestashop

Zalety i wady korzystania z PrestaShop

Obecnie PrestaShop oferuje ponad trzysta wbudowanych funkcji, które pozwalają zarządzać metodami płatności, wysyłką, listą produktów, dostawcami i kupującymi. Teraz zaprezentuję kolejno zalety i wady funkcji, jakie oferuje PrestaShop. Do zalet należą:

1. Stabilność

PrestaShop jest platformą stabilną, a to oznacza, że jest w dużym stopniu odporna na zawirusowanie i zdecydowanie rzadziej do tego dochodzi niż w przypadku popularnego WooCommerce.

2. Rozbudowane możliwości marketingowe

PrestaShop posiada gotowe rozwiązania i integracje z większością dostępnych narzędzi marketingowych. Duża część z nich jest dostępna bezpłatnie. Domyślnie w sklepie dostępne są takie funkcje jak: kody rabatowe i zbiorcze reguły obniżania cen, bezpłatna wysyłka od określonej kwoty, oferowanie pakowania przesyłek na prezent lub pakowania z materiałów recyklingowych i wiele innych. Większość rozwiązań takich jak integracja z platformami mailingowymi (Mailchimp, Freshmail, Mailerlite) są dostępne, jednak część z nich jest płatna. Bezpłatne zazwyczaj są integracje z porównywarkami cen (jednak za integrację z Google Merchant niezbędne jest uiszczenie opłaty w wysokości około 100zł).

3. Bezpieczeństwo i różnorodność płatności

PrestaShop pozwala na uruchomienie niemal każdej metody płatności dostępnej na rynku (od polskich płatności, przez amerykański PayPal, Stripe czy europejskie Bancontact i inne. Idąc dalej dostępne są płatności za pobraniem i przy odbiorze, czeki a nawet płatność po zatwierdzeniu zamówienia przez obsługę sklepu (PreOrders). Dodatkowo platforma umożliwia realizację zamówienia na jednej podstronie. Nie jest to jednak standardowy One Page Checkout i to rozwiązanie nie jest moim zdaniem tak dobre. Niemniej, nic nie stoi na przeszkodzie, by dokupić gotowy moduł, który będzie zawierał prosty formularz zamówień.

4. Elastyczność

PrestaShop jest oprogramowaniem elastycznym, z dostępnymi wieloma, różnorodnymi modułami, takimi jak cross-selling czy zaawansowane rabaty (np. 2 + 1 gratis), które można aktywować w prosty sposób. Na rynku dostępnych jest ponad 5000 takich modułów i motywów.

5. Wielojęzyczność

Prestashop wyróżnia się od swojej konkurencji w tym, że łatwo jest w niej wprowadzać tłumaczenia oraz dodatkowe waluty. Te funkcje są domyślnie dostępne, bez instalowania dodatkowych modułów. Ponadto, dużo modułów posiada domyślnie także tłumaczenie na język polski.

6. Statystyki

Prestashop posiada rozbudowane statystyki sprzedaży, dzięki którym możesz analizować skuteczność produktów i sprzedaży. Jest to domyślna opcja Presty. Pozwala ona między innymi na:

  • analizę fraz wpisywanych w wyszukiwarkę,
  • sprawdzanie źródła odwiedzających (np. z jakich stron trafili do sklepu),
  • analizowanie skuteczności bonów rabatowych,
  • wyszukiwanie najczęściej wybieranych dostawców,
  • wyświetlanie najpopularniejszych kategorii i wiele innych opcji.

7. Produkty

Prestashop doskonale sprawdza się w sklepach z dużą ilością produktów (powyżej tysiąca, nawet do kilkudziesięciu tysięcy). Obsługuje ona warianty i cechy produktów i dobrze radzi sobie nawet z dużą ich ilością. Możliwe jest wprowadzanie produktów zarówno fizycznych jak i wirtualnych, a także wprowadzanie podziału na dostawców i marki.

8. Optymalizacja SEO sklepu

W Prestashop domyślnie jest dostępny moduł, który pozwala na prowadzenie podstawowych działań SEO w sklepie – dodawanie własnego Meta tytułu, Meta opisu, czy przyjaznego adresu URL. Przy jego pomocy możesz wprowadzić podstawową optymalizację podstron, kategorii, tagów i produktów w sklepie.

9. Rozbudowana społeczność

Prestashop ma własne forum, na którym możesz znaleźć rozwiązania wielu problemów z związanych z platformą lub zapytać samodzielnie o pomoc. Forum jest bardzo aktywne i są na nim dziesiątki tysięcy użytkowników. Istnieją także polskie fora i grupy na Facebooku. Na każdej z nich możesz otrzymać wsparcie.

Wybierając platformę sklepową zwróć uwagę na zalety i wady Prestashop

Wady

1. Płatne dodatki

Tak jak wspominałem wcześniej, Prestashop posiada bardzo wiele gotowych modułów, jednak zazwyczaj są one płatne. Ich ceny wahają się w granicach 50-100 euro. Czasem potrafią kosztować nawet 400-500 euro. Warto jednak posiłkować się modułami od polskich producentów – te zazwyczaj są również dobrej jakości, a ceny są na ogół dwa razy niższe. W przypadku indywidualnych zleceń programistycznych ceny napisania skryptów na zamówienie są zazwyczaj droższe niż np. w przypadku Woocommerce, jednak jednocześnie 2-3 razy tańsze niż w przypadku Magento.

2. Brak wsparcia

W przeciwieństwie do platform abonamentowych, które oferują dedykowane zespoły zajmujące się wsparciem technicznym, Presta nie posiada takiej formy pomocy. W przypadku zmian w kodzie sklepu czy konfiguracji najczęściej trzeba zlecać to odpłatnie – na własną rękę – programiście.

3. Błędy

Niestety nawet w tak udanej platformie do tworzenia sklepów internetowych znajdą się błędy. Mogą to być chociażby te związane z modułami i faktem, że niektóre z nich ze sobą kolidują lub aktualizacje, które nie zawsze działają poprawnie i – nieumiejętnie zrobione – mogą powodować przerwy w działaniu sklepu. Dlatego najlepiej zlecać je doświadczonemu programiście. Dodatkowo, jak każda platforma Open Source ma swoje błędy, które są naprawiane w miarę wypuszczania przez producentów kolejnych aktualizacji.

Z platformami do tworzenia sklepów internetowych jest jak z ludźmi – nie ma ideałów. Kluczowym jest więc wybranie opcji optymalnej. Takiej, która będzie najlepiej odpowiadała na potrzeby Twojego sklepu, oferowanych produktów lub usług oraz grupy docelowej, do której są kierowane. Prestashop będzie dobrym wyborem, jeśli masz już jakiś czas styczność z eCommerce (na platformach SaaS, Allegro, Facebook Marketplace itd.), widzisz potencjał w swoim produkcie oraz marce i planujesz wyprzedzić konkurencję, mając jednocześnie na uwadze to, że będzie to wymagało większych nakładów finansowych. Jeśli nadal nie jesteś zdecydowany co do wyboru platformy, to zapraszam Cię do mojego artykułu Platforma sklepu internetowego – wybierz swój idealny model! a także do wpisu dedykowanego platformie Woocommerce.

Szymon Gajewski

Podobne artykuły

Comment

This post doesn't have any comment. Be the first one!

hide comments
Follow
...

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!