Woocommerce – opinie, wady i zalety

Woocommerce – opinie o tej platformie, jak chyba w przypadku każdej –  są podzielone. Jakie możliwości ona oferuje? W przypadku jakich sklepów sprawdza się najlepiej? A kiedy lepiej jej unikać? O tym przeczytasz w tym artykule.

WooCommerce służy do sprzedaży produktów i usług. Pozwala to robić w sposób przystępny dla każdego. Jest elastyczny i ma sporo darmowych wtyczek. Umożliwia m.in. sprzedaż produktów cyfrowych i fizycznych, zarządzanie towarami i wysyłką czy przyjmowanie bezpiecznych płatności. Jest on często pomostem pomiędzy SaaSem a Prestashop. Ale po kolei…

Czym jest WooCommerce? Krótka geneza

Wtyczka WooCommerce pierwszy raz pojawiła się na rynku jako produkt firmy WooThemes. Po nieudanej próbie współpracy z marką Jigoshop, WooThemes zatrudniło dwóch najważniejszych programistów z Jigoshop – Mike’a Jolley i Jamesa Konstera, którzy rozwinęli platformę dzisiaj znaną jako WooCommerce.

Od momentu oficjalnego uruchomienia wtyczki, które nastąpiło 27 września 2011 roku, szybko stała się podstawowym rozwiązaniem dla użytkowników pragnących uruchomić własny sklep online. Produkt WooThemes stał się niezwykle popularny i odniósł sukces, osiągając 1 mln pobrań w 2013 roku, 4 mln w 2014 roku i 7 mln pobrań w 2015 roku. Taki przyrost użytkowników wpłynął na decyzję firmy Automattic – właściciela WordPress.com, która nabyła wtyczkę i jej spółkę-matkę w tym samym roku.

Od tamtej pory zainteresowanie platformą nie spada i zdobywa coraz lepsze opinie. Obecnie WooCommerce pozostaje jednym z najbardziej znaczących graczy w branży eCommerce. Liczby mówią same za siebie: 62 milionów pobrań, 22% wśród miliona najlepszych działających sklepów internetowych według BuiltWith.com i 28% wszystkich sklepów internetowych według WooCommerce.com.

Zalety WooCommerce

Duża ilość gotowych rozwiązań

WooCommerce posiada dostęp do zbioru (repozytorium) darmowych i funkcjonalnych wtyczek. Istnieją oczywiście też rozwiązania płatne. Jednak tych bezpłatnych opcji jest zdecydowanie więcej niż w przypadku Prestashop, co czyni Woo tańszą platformą. Koszt takich wtyczek to zazwyczaj około 100-200 zł, z kolei cena za gotowe motywy graficzne sklepu to ok. 200 zł.

W kwestii wtyczek polecam sprawdzoną przeze mnie, polską firmę Wp-desk. Posiadają oni sporą gamę wtyczek dostosowanych do realiów polskiego e-commerce: od integracji z popularnymi w naszym kraju firmami kurierskimi, przez płatności online, platformy księgowe, marketplace jak np. OLX, Allegro i Otomoto, po wtyczki służące do podnoszenia sprzedaży w sklepie. Więcej informacji znajdziesz tutaj:

WP-Desk

Koszt utrzymania sklepu ogranicza się do opłaty rocznej za serwer i domenę (zazwyczaj ok. 300 zł + VAT). Jednak trzeba pamiętać o tym, że do wdrażania bardziej złożonych zmian może być konieczne zatrudnienie programisty.

Kontrola danych

Woocommerce jest platformą Open Source, co oznacza, że jest ona niezależna. Założony na niej sklep jest Twój „na własność”. W wyniku tego nie jesteś uwiązany do tej jednej platformy. W przyszłości, w przypadku decyzji o ewentualnej jej zmianie, nie będzie ku temu przeszkód, by przenieść wszystkie dotychczasowe dane z jednej platformy na drugą. Jest to przewaga nad wieloma platformami abonamentowymi, które – chcąc uwiązać klienta – nie udostępniają funkcji wyeksportowania np. produktów, klientów, stron, wpisów blogowych, kategorii itd.

Cross-selling i up-selling

W WooCommerce, sprzedając dowolony produkt czy usługę, masz możliwość wdrożenia cross-sellingu lub up-sellingu, czyli po prostu dodatkowej opcji na zwiększenie przychodu. Oba te rozwiązania mają na celu ułatwienie klientowi wyboru kolejnego przedmiotu. Może to być produkt z tej samej linii co już nabyty lub jako uzupełnienie produktu (np. pokrowiec na laptopa po uprzednim zakupie sprzętu) bez konieczności spędzania czasu na przeszukiwaniu sklepu.

One Page Checkout

WooCommerce ma domyślnie wbudowany i poprawnie zaprojektowany One Page Checkout, czyli prosty formularz zamawiania, który jest umieszczony na jednej podstronie. Dzięki temu cały proces zakupu jest łatwy i szybki, a to z kolei przekłada się na większą sprzedaż. Nie ma potrzeby dokupywania dodatkowych rozwiązań w tym zakresie.

Optymalizacja pod kątem SEO

Optymalizacja SEO sklepu staje się bardzo prosta z użyciem wtyczek takich jak Yoast SEO. Jest to duża przewaga w stosunku do konkurencji. Zwłaszcza, jeśli planujesz zająć się wdrażaniem optymalizacji SEO we własnym zakresie.

Indywidualne wtyczki pisane na zamówienie

Wdrażanie indywidualnych rozwiązań, skryptów pisanych na zamówienie przez programistów jest dużo prostsze i przede wszystkim tańsze niż w przypadku PrestaShop.

Woocommerce - opinie, wady, zalety

A jak wygląda druga strona medalu?

Woocommerce, jak każda platforma sklepowa ma też swoje wady. Przede wszystkim jest podatna na złośliwe oprogramowanie (malware). To oznacza konieczność zadbania o odpowiednie zabezpieczenie sklepu i jego regularne aktualizacje. Tutaj podkreślę, że te aktualizacje trzeba implementować rozważnie, by nie spowodować wystąpienia ich niekompatybilności względem siebie, przez co istnieje ryzyko pojawienia się błędów i przerw w działaniu sklepu. Nie są to częste problemy, jednak warto mieć w pogotowiu programistę, który w razie problemów wyprowadzi sklep „na prostą”.

I pamiętaj, duża ilość dodatkowych wtyczek może spowodować spowolnienie działania sklepu. A to przełoży się na spadek sprzedaży. Jak udowodnił portal Portent w swoich badaniach – współczynnik konwersji w witrynie spada średnio o 4,42% z każdą dodatkową sekundą czasu ładowania (w ciągu 5 pierwszych sekund od wejścia na stronę).

Z kolei każda nowa wtyczka to dodatkowa okazja do zaatakowania przez złośliwe oprogramowanie.

Kto może skorzystać z WooCommerce?

Przetestowałeś swój produkt? Być może już cieszysz się regularną sprzedażą, a Twój sklep ma pomiędzy 5-15 zamówień dziennie? WooCommerce może być dobrym wyborem, jeśli masz budżet na jego projekt w wysokości 5000-15 000 zł na projekt i planujesz stworzyć mało lub średnio skomplikowany sklep.

WooCommerce jest także oczywistym wyborem dla osób które korzystały do tej pory z WordPressa. Świetnie sprawdza się na stronach, w których sklep jest tylko jedną z funkcji. Zwłaszcza, jeśli planujesz budować swoją markę w oparciu o blog. Dobrze nadaje się on do mniejszych sklepów, poniżej 1000 produktów oraz do małych sklepów z produktami wirtualnymi.

Czy jest to opcja dla Ciebie?Jeśli wciąż masz wątpliwości, zgłoś się do mnie, a pomogę Ci w wyborze odpowiedniego rozwiązania.

Szymon Gajewski

Podobne artykuły

Comment

This post doesn't have any comment. Be the first one!

hide comments
Follow
...

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!