Planując własny sklep internetowy, łatwo ulec przekonaniu, że – będąc jednocześnie użytkownikiem takich witryn – posiada się wystarczającą wiedzę na temat ich funkcjonowania. W tym artykule obalę ten mit oraz zaproponuję kilka praktycznych rad, które pomogą Ci zaprojektować UX sklepu internetowego.
5 wskazówek UX dla przyszłego właściciela sklepu
W jednym z ostatnich wpisów omawiałem zagadnienie UX design w Ecommerce i przedstawiłem etapy projektowania. Ten przewodnik pokazuje podstawy prawidłowego procesu projektowania UX na poziomie koncepcyjnym. Jest zbiorem wskazówek, które pokażą Ci, czego warto dopilnować, by Twój sklep internetowy był zgodny z zasadami UX.
1. Nie wynajduj koła na nowo
Projektowanie UX sklepu internetowego bazuje na angażowaniu użytkowników. W związku z tym, zaangażowanie jest jednym z najważniejszych elementów w tworzeniu sklepów. Jednak projektanci UX często padają ofiarą przekonania, że powinni zaproponować zupełnie nowe rozwiązanie. Podejmują więc często niepotrzebne próby ponownego wynalezienia koła.
Jest powód, dla którego większość witryn i aplikacji mobilnych ma taką samą strukturę – to działa. Czemu? Ponieważ użytkownicy są do tego przyzwyczajeni. Z psychologicznego punktu widzenia jest to po prostu utrwalony nawyk. Użytkownicy nie zawsze lubią zmiany. Są przyzwyczajeni do konwencjonalnego trybu prezentacji i nie lubią zbytnio dostosowywać się do czegoś innego.
Zwykle chęć ponownego wynalezienia koła przejawia się w niepotrzebnie udziwnionych układach poszczególnych elementów, nietypowych schematach kolorów, zniechęcających czcionkach umieszczonych w niewłaściwych miejscach i mylących wzorcach nawigacji.
Chodzi o to, aby odróżnić jeden sklep od pozostałych. Jednak takie podejście negatywnie wpływa na odbiór witryny. Zamiast różnicować, odstrasza tych, których ma przyciągnąć i zaangażować. Dlatego lepiej jest używać wypróbowanych i przetestowanych schematów z drobnymi poprawkami i udoskonaleniami, które pozwolą na osiągnięcie konkretnego celu.
Trzymanie się wypróbowanych i przetestowanych wzorców oszczędza energię w sytuacjach, w których innowacje projektowe naprawdę mają znaczenie. Tak jest w przypadku tworzenia tzw. landing page lub podczas wdrażania poszczególnych etapów pracy.
2. Postaw na prostotę w projektowaniu UX sklepu internetowego
Innym poważnym problemem, który często występuje w procesie projektowania UX, jest sytuacja, w której ma miejsce tworzenie skomplikowanych schematów, podczas gdy sam projekt tego nie wymaga. Nadmiar elementów, rozpraszająca typografia, przyciski zachęcające do wykonania konkretnego działania – wszystko to prowadzi do przebodźcowania użytkownika, co bezpośrednio wpływa na jego wrażenia. W efekcie opuszcza on sklep i udaje się do konkurencji.
Twoim celem jest utrzymanie koncentracji użytkownika na zaspokojeniu potrzeby, z jaką odwiedził sklep.
Po czym poznać, że strona jest wykonana w prosty i praktyczny sposób:
- Każda strona ma jeden określony cel. Na przykład strona kasy zawiera tylko to, co jest wymagane do procesu płatności. Strona kontaktowa zawiera tylko dane kontaktowe i / lub formularz.
- Cel każdej strony i każdego jej elementu jest natychmiast zrozumiały dla użytkownika, bez wyjaśnienia.
- Wszelkie dodatkowe, ale nieistotne informacje są umieszczane na dole strony.
3. Zrozum potrzeby i wymagania odbiorców docelowych
Choć zrozumienie potrzeb i wymagań docelowych odbiorców może wydawać się oczywistą wskazówką dotyczącą projektowania UX, często dochodzi tutaj do pewnych zaniedbań.
Dlaczego o tym piszę? Wśród założycieli sklepów internetowych krąży przekonanie, że, jeśli działają w danej branży, to znają potrzeby jej odbiorców bez zagłębiania się w ich charakterystykę. I chociaż zdarza się, że część z tych osób ma rację, to zawsze lepiej przebadać swoją grupę docelową.
Jak możesz to zrobić? Zaproponuj użytkownikom wypełnienie ankiety, w której zbierzesz feedback odnośnie sklepu. Innym sposobem jest obserwowanie, jak dana osoba porusza się po Twoim sklepie. Możesz to zrobić osobiście, zbierając taką grupę, lub zdalnie, posługując się danymi z Google Analytics.
4. Wyróżnij poszczególne elementy wizualnie
Wizualnie wyraźny układ strony jest jednym z najważniejszych celów projektantów UX sklepu internetowego. Jest to sposób na zapewnienie płynnej podróży klienta i pozytywnego doświadczenia ze stroną. Mówiąc krótko – dobrze jest, gdy użytkownik Twojego sklepu nie musi myśleć o tym, jak coś znaleźć lub zrobić, a zamiast tego może po prostu… zrobić to. Oto kilka wskazówek:
- Najbardziej wartościowe informacje na stronie muszą się najbardziej wyróżniać, np. informacja o promocji.
- Użytkownicy muszą znać swoją lokalizację w witrynie lub aplikacji mobilnej. Narzędzia nawigacyjne muszą być pod ręką, np. główne menu na górze strony, z łatwo dostępnymi wszystkimi istotnymi sekcjami witryny.
- Przyciski zachęcające do wykonania jakiejś akcji muszą być widoczne i zawierać jasny opis ich przeznaczenia.
- Pole wyszukiwania powinno być wizualnie wyróżnione słowem „szukaj” i podkreślone symbolem lupki. Tradycyjnie znajduje się ono w prawym górnym rogu strony.
Natomiast jeśli chodzi o kolory, należy mieć świadomość, że:
- Kolory tła są zazwyczaj delikatne, nie narzucające się
- Niebieski służy do podkreślenia linków
- Czerwony oznacza ważne rzeczy – zwykle alerty lub błędy
- Wezwania do działania wymagają kontrastowego koloru, aby wyróżniać się na tle innych.
Wskazówki dotyczące Tworzenia podróży klienta znajdziesz tutaj
5. Utrzymuj spójność przepływu użytkowników przez całą podróż
Jednym z najważniejszych praktycznych aspektów projektowania doświadczenia użytkownika jest „przepływ”, czyli spójna ciągłość jego podróży. Z punktu widzenia projektowania przepływ ma miejsce, gdy podróż użytkownika z jednej sekcji witryny internetowej lub aplikacji mobilnej do drugiej jest bezproblemowa i pozwala na realizację ostatecznego celu – dostarczenia wartości.
Oto dlaczego ma to znaczenie: spójny schemat projektowania pomaga użytkownikom płynnie uzyskać to, czego chcą i potrzebują. Aby zachować spójność, musisz przemyśleć krok po kroku, co zamierza zrobić użytkownik.
Użytkownik rozpoczyna swoją podróż w punkcie wejścia – zwykle na stronie głównej lub w poście na blogu, jeśli Twój sklep posiada takowy. Musisz pomyśleć, dokąd prowadzi ten punkt wejścia, np. może prowadzić do kolejnego posta na blogu, który rozwija dany temat lub do strony z produktami.
Inną rzeczą do rozważenia są ślepe zaułki – te strony, które nie prowadzą do żadnego innego miejsca. Jeśli to możliwe, należy unikać takich sytuacji w trakcie podróży użytkownika. Każdy element ma gdzieś prowadzić i być częścią systemu powiązań.
I wreszcie, każdy przepływ w witrynie ma cel końcowy. Tam spotykają się potrzeby użytkowników oraz cele witryny i tam dokonuje się ostateczny zakup.
Podsumowując
Sekret dobrego projektu UX sklepu internetowego polega na tym, aby działał zarówno dla użytkowników, jak i dla platformy. Zasadniczo dobrze zaprojektowane doświadczenie użytkownika sprowadza się do poprowadzenia go do potrzebnych informacji lub narzędzi, przy jednoczesnym usunięciu wszystkiego, co mogłoby zakłócić jego podróż.
Chociaż cel wydaje się być powszechnie rozumiany, osiągnięcie go może być nieco niejasne. Zaproponowane przeze mnie wskazówki dotyczące projektowania UX pomogą Ci określić kluczowe elementy, które sprawią, że Twój projekt trafi do docelowych odbiorców i sprawi, że interakcja będzie korzystna zarówno dla Ciebie, jak i dla użytkowników.
Szymon Gajewski