Projektowanie UX – to termin, który szturmem podbił świat. Ale co to właściwie oznacza? Chociaż projektowanie UX jest uważane przez wiele firm za kluczowe dla rozwoju produktu, sam termin może wydawać się kolejnym z tych wszechobecnie występujących modnych słów, które są rzucane na spotkaniach startupów. A więc czym jest UX Design w E-commerce?
UX Design oznacza User Experience, czyli doświadczenie użytkownika. Strona internetowa, sam produkt, społeczność, usługa – każdy z tych elementów jest postrzegany jako doświadczenie z marką.
Jednakże wiedza o tym, co oznacza UX, to nie to samo, co zrozumienie szczegółów, które go tworzą i sprawiają, że działa. Zrozumienie tego, czym jest UX Design, jest pierwszym krokiem na drodze do prawdziwego opanowania tej dyscypliny. Zapraszam Cię do dalszej lektury, jeśli chcesz dowiedzieć się, czym właściwie zajmuje się projektant UX oraz jakie warunki muszą być spełnione, by można było mówić o sukcesie.
Czym jest User Experience?
Mówiąc prościej, User Experience (UX) można zdefiniować jako dowolną interakcję użytkownika z produktem, w tym przypadku ze sklepem internetowym. Jak wygląda, jak jego elementy wpływają na użytkownika, jak się czuje, korzystając z niego i jak wchodzi z nim w interakcje. Z kolei UX Design to proces, który wykorzystują projektanci UX, aby korzystanie z danego sklepu było tak łatwe, płynne i przyjemne, jak to tylko możliwe. Ostatecznym celem projektowania UX jest zapewnienie użytkownikowi intuicyjnego, wydajnego i przyjaznego doświadczenia. Koncentruje się w dużej mierze na głębokim zrozumieniu użytkowników, ich potrzeb, wartości, umiejętności i ograniczeń. Uwzględnia również cele biznesowe i zadania firmy. Należy zwrócić uwagę na fakt, że – chociaż projektanci UX mogą dążyć do estetycznego efektu swojej pracy, ich głównym celem jest zbudowanie jak najlepszego, przyjaznego dla użytkownika doświadczenia. Nie chodzi tutaj o zwiększenie atrakcyjności wyglądu strony. Sednem ich roli jest stworzenie takiej witryny, który będzie naturalna w użytkowaniu.
„Produkt, który potrzebuje instrukcji, jest produktem wadliwym”
– Elon Musk.
Czym zajmuje się projektant UX Design w e-commerce?
Ogólnie rzecz biorąc, projektant UX prowadzi badania, projektuje, pisze treści poprawne pod względem UX, weryfikuje i testuje z użytkownikami oraz przedstawia i sprzedaje firmie swoje rozwiązania projektowe. Projektant UX stawia się w roli użytkownika sklepu i komunikuje swoje potrzeby danej firmie, która może zająć się jego optymalizacją.
Etapy projektowania UX design w e-commerce
Przyjrzyjmy się więc dokładnie, jak wygląda kolejność wykonywanych działań:
1. Research
Na tym etapie projektant UX identyfikuje potrzeby użytkownika, jego problemy, zachowania i cele. Podczas procesu badawczego obserwuje branżę i bezpośrednich konkurentów, aby zrozumieć, jak inni radzą sobie z zaspokojeniem tych potrzeb. Dzięki temu projektant UX może zobaczyć, jakie możliwości są dostępne, jakie są standardy dla sklepów danej branży oraz zacząć badać wszelkie bariery techniczne.
2. Projektowanie
Samo projektowanie to synteza odpowiedzi otrzymanych w wyniku rzetelnego researchu i ich implementacja.
3. Copywriting UX
Treści zawarte w witrynie lub odzwierciedlają specyfikę firmy i pomagają użytkownikowi poruszać się po nim. Copywriting UX powinien być przejrzysty i bezpośrednio odpowiadać działaniom, tak aby użytkownik miał całkowitą jasność co do tego, co jest w stanie zrobić, naciskając dany przycisk lub wykonując inną czynność na stronie.
4. Walidacja i testowanie
Ten etap pomaga projektantowi UX identyfikować problemy lub komplikacje, widząc, gdzie użytkownicy mają problemy podczas interakcji z prototypem. Testowanie jest zwykle wykonywane osobiście przez użytkownika, więc projektant UX może na bieżąco obserwować zachowanie potencjalnej osoby odwiedzającej stronę. Ta z kolei po zakończonym testowaniu powinna wyrazić swoją opinię i wrażenia z użytkowania sklepu. Popularną metodą testowania w sklepach internetowych są testy A/B. Należy jednak pamiętać, że ich wyniki są miarodajne w średnich i dużych sklepach (możemy przyjąć, że mających powyżej 200 zamówień miesięcznie. Przy mniejszych ilościach wysoce prawdopodobne jest, że wyniki nie będą odzwierciedlały realnych wniosków).
5. Prezentacja produktu producentowi
Na tym etapie projektant UX uczestniczy w procesie zatwierdzania swoich pomysłów. Musi prezentować i wchodzić w interakcje z decydentem, aby popychać swoje pomysły do przodu. Często kończy się to albo sukcesem, albo całkowitą porażką.
Warunki, jakie musi spełnić produkt zaprojektowany pod kątem UX
Żeby projektowanie UX było skuteczne, sklep musi być: przydatny, użyteczny, posiadający prosty system wyszukiwania, wiarygodny, pożądany, dostępny i wartościowy. Ale po kolei:
Przydatność
Chodzi tu o przydatność, aby sklep internetowy mógł konkurować na rynku, musi spełniać swój cel. Na tym etapie projektant identyfikuje, dlaczego ten sklep jest potrzebny i co docelowi klienci powinni zyskać dzięki korzystaniu z niego.
Użyteczność
Użyteczność koncentruje się na tym, aby podróż dla użytkownika była jak najbardziej wydajna i intuicyjna oraz aby cel, czyli zakup produktu, był łatwy do osiągnięcia.
Łatwość wyszukiwania
Odnosi się ona do idei, że sklep powinien być łatwy w nawigacji. Każdy sklep internetowy posiadający większą ilość produktów powinien zawierać prostą w obsłudze wyszukiwarkę. Jeśli produktów jest więcej – także filtry, dzięki którym użytkownik będzie mógł wybrać preferowane kategorie. Wyobrażacie sobie sklep internetowy jak Zalando bez filtrów? No właśnie…
Wiarygodność
Niezwykle ważne jest, aby odbiorcy mogli ufać, że sklep dostarczy im tego, czego szukają. Także tego, że produkt docelowy będzie trwały. Jeśli klient przyłapie producenta na kłamstwie, może się to skończyć poważnymi konsekwencjami dla danego produktu. W skrajnych przypadkach nawet upadłością firmy.
Pożądanie
Ma ono związek z marką, tożsamością wizerunkową i projektem emocjonalnym. Im bardziej pożądany i atrakcyjny jest sklep wraz z jego produktami, tym większa jest jego wartość. Wygodny i prosty w obsłudze sklep z pewnością wzbudzi uznanie w użytkownikach, którzy chętnie będą przekazywali informację w świat.
Dostępność
Dobre sklepy powinny prezentować szerokie spektrum możliwości. Oznacza to wzięcie pod uwagę osób niepełnosprawnych (niedosłyszących, niedowidzących lub upośledzonych ruchowo). Aby stworzyć dostępny dla wszystkich sklep, projektanci biorą pod uwagę wiele czynników. Wybierają kolory, które widzą osoby niewidome, lub większy tekst dla osób słabo widzących itd.
Wartość
Sklep musi dostarczać wartości firmie i klientowi. Ten współczynnik wartości jest sumą wszystkich poprzednich kroków, o których wspomniałem. Tam, gdzie jeden krok jest ważniejszy dla jednego klienta – inny będzie miał priorytet dla kogoś innego. Aspekt pożądania może być bardziej wartościowy dla osoby A, ale niekoniecznie będzie taki sam dla osoby B.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że przekonałem Cię, jak ważne jest projektowanie UX w momencie wypuszczania na rynek sklepu. To właśnie ten element układanki w dużej mierze przykłada się do jego sukcesu. Jeśli jesteś na początku swojej drogi i potrzebujesz pomocy z odpowiednim zaprojektowaniem sklepu, zgłoś się do mnie.
Szymon Gajewski