Pop-upy – czy warto je stosować?

Pop-up może Ci się kojarzyć z formą reklamy, która była bardzo popularna w sieci lata temu i irytowała użytkowników. Z czasem możliwe było blokowanie wyskakujących okienek, ale to nie oznacza, że zaprzestano korzystania z nich. Obecnie w dalszym ciągu są one stosowane, ale ich forma jest atrakcyjniejsza dla użytkownika. Czy warto wykorzystywać pop-upy?

Pop-upy – czym są i jakie jest ich zastosowaniew

Pop-upem nie jest wyłącznie strona, która wyskakuje, kiedy wchodzisz na daną witrynę. Może to być okienko lub baner, które pojawią się w takiej sytuacji. Nie jest też oczywiste, że muszą się one wyświetlić przy wejściu na stronę. Możliwe, że pokażą się przy opuszczaniu witryny czy po pewnym czasie nieaktywności na niej.

Mimo tego, że pop-up kojarzy się głównie z działalnością reklamową, to w ostatnich latach rozwiązanie to zyskało na popularności jako forma przekazywania informacji. Chodzi o zgody związane z RODO. Zerknij poniżej. Podobne okienko wyskoczy Ci na prawie każdym znanym portalu, ale również na mniej popularnych stronach.

Jednak w dalszym ciągu dominującą funkcją pop-ów jest reklama. Dostępne są różne ich rodzaje. Może to być exit pop-up (wyświetla się przy opuszczaniu strony WWW), full screen (zakrywające całość witryny), manualne (pojawiają się po kliknięciu danego miejsca na stronie), overlay (wyskakujące na środku strony), powiadomienia PUSH (dzięki nim możesz otrzymywać informacje o aktualizacji w danym serwisie).

Wady i zalety stosowania pop-upów

Używanie pop-upów może przynieść wiele korzyści, ale ma również wady. Do zalet zaliczamy:

  • Zwiększenie konwersji – np. przy próbie zamknięcia strony możesz wyświetlić użytkownikowi komunikat, że otrzyma określony rabat, jeśli kupi ten produkt właśnie teraz. W wielu przypadkach może to być skuteczny sposób na zainteresowanie internauty. Dzięki temu możesz również zwiększyć liczbę subskryberów czy zbudować większą bazę kontaktów.
  • Wydłużenie czasu przebywania na stronie.
  • Mniejszy wskaźnik odrzuceń – z badania przeprowadzonego przez OneCrawl wynika, że użytkownicy, który trafiają na stronę dzięki powiadomieniom Web push, spędzają na nich więcej czasu niż internauci, którzy dotarli na nią z innych źródeł.

Pop-upy mają również wady, ale głównie wtedy, gdy nie są prawidłowo wykorzystywane:

  • Wydłużają czas ładowania się strony – to może negatywnie wpływać na konwersję i jednocześnie na widoczność w wynikach organicznych wyszukiwarki Google. Czas ładowania jest zaliczany do czynników rankingowych.
  • Irytacja użytkownika – jeśli dodajesz pop-upy na Twojej stronie, to zrób to tak, żeby nie utrudniać im przeglądania witryny. Nie ukrywaj możliwości zamknięcia okienka, nie zakrywaj pop-upem całej strony, a tym bardziej nie wyświetlaj internaucie kilku okienek na raz. Możesz go tak wyłącznie zniechęcić do dalszego przeglądania strony.

Pop-up jest rozwiązaniem, które warto wykorzystywać, ale tylko i wyłącznie w sposób przemyślany. Kiedy już wdrożysz go na stronie, to powinieneś monitorować skuteczność. Chodzi nie tylko o to, czy osiągasz dzięki temu założone cele w postaci np. wyższego przychodu. Znaczenie mają też inne kwestie, takie jak wskaźnik odrzuceń, czas przebywania na stronie czy ładowanie witryny.

Zastosowanie exit pop-upu w odzyskiwaniu porzuconych koszyków

Pop-up może być również cennym rozwiązaniem, jeśli chodzi o odzyskanie porzuconych koszyków. Załóżmy, że internauta usunął produkty z koszyka i zamierza go zamknąć. Wówczas możesz mu wyświetlić okienko z komunikatem, który zachęci go do zakupu. Może to być np. informacja o rabacie w wysokości 5 proc. jeśli użytkownik dokona zakupu właśnie teraz. To bardzo skuteczna metoda, która może się przyczynić do zwiększenia przychodu i konwersji. Oczywiście w takim przypadku można zastosować różne komunikaty. Nie musi to być rabat. Możesz np. poprosić użytkownika o zgodę na przypomnienie mu o tym, że pozostawił w koszyku produkty, które czekają na realizację zamówienia. Warto testować skuteczność różnych rozwiązań.

Szymon Gajewski

FollowFb.Ins.Pin.
...

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!