Pop-upy – czy warto je stosować?

Pop-up może Ci się kojarzyć z formą reklamy, która była bardzo popularna w sieci lata temu i irytowała użytkowników. Z czasem powstały aplikacje umożliwiające ich blokowanie, ale to nie oznacza, że zaprzestano korzystania z nich. Obecnie w dalszym ciągu są one stosowane, ale ich forma jest atrakcyjniejsza dla użytkownika. Czy warto wykorzystywać pop-upy?

Pop-upy – czym są i jakie jest ich zastosowanie

Pop-upem to nie tylko okienko, która wyskakuje zaraz po wejściu na daną witrynę. Warto wiedzieć, że są inne metody jego wyświetlania. Są zazwyczaj bardziej skuteczne. I tak np. warto rozważyć tzw. Exit popup – czyli okienko (np. z rabatem) wyświetlające się przy próbie opuszczenia strony. Ciekawą opcją są też okienka wyświetlane np. po zjechaniu na dół czytanego artykułu, lub wyświetlanie ich po dłuższym czasie przebywania w witrynie. Dzięki temu użytkownik otrzymuje komunikat dopiero wtedy, gdy dostał od Ciebie wartość (w postaci praktycznej wiedzy). Działa tutaj tzw. psychologia wdzięczności. Osoby takie chętniej chętniej podadzą np. swój adres e-mail, ponieważ po przeczytaniu artykułu są skłonniejsze Ci zaufać. Działa tutaj odwieczna zasada mówiąca o tym, że łatwiej jest sprzedawać (lub pozyskiwać dane) osobie, która nas lubi, niż takiej, która z którą nie mamy nawiązanej relacji.

Dominującą funkcją pop-ów jest oczywiście reklama. Mogę wyróżnić następujące rodzaje okienek:

  • exit pop-up (wyświetla się przy opuszczaniu strony WWW). Sprawdza się zwłaszcza przy odzyskiwaniu porzuconych koszyków.
  • full screen (zakrywające całość witryny). Sprawdza się przy duży akcjach reklamowych.
  • manualne (pojawiają się po kliknięciu danego miejsca na stronie). Przydatny, gdy chcesz wyświetlić dodatkową treść (np. regulamin w formularzu zamawiania), a jednocześnie nie chcesz zmuszać użytkownika do opuszczania aktualnej podstrony (co w przypadku sprzedaży ma często zgubne skutki).
  • overlay (wyskakujące na środku strony) – „standardowe” okienko – często stosowane przy pozyskiwaniu zapisów na newsletter.
  • powiadomienia PUSH (dzięki nim możesz wysyłać informacje pokazujące się w przeglądarce, niezależnie od przeglądanej strony). Przydatne przy budowaniu relacji z klientem. To ciekawa, prostsza alternatywa dla newslettera.

Wady i zalety stosowania pop-upów

Używanie pop-upów może przynieść wiele korzyści, ale ma oczywiście również swoje wady. Do zalet zaliczamy:

  • Zwiększenie współczynnika konwersji – np. przy próbie zamknięcia strony możesz wyświetlić użytkownikowi komunikat, że otrzyma określony rabat, jeśli kupi ten produkt właśnie teraz (przeczytaj też  o One Time Offer). W wielu przypadkach może to być skuteczny sposób na zainteresowanie odwiedzającego. Dzięki temu możesz również zwiększyć liczbę subskrybentów czy zbudować większą bazę kontaktów.
  • Wydłużenie czasu przebywania na stronie.
  • Mniejszy współczynnik odrzuceń – z badania przeprowadzonego przez OneCrawl wynika, że użytkownicy, który trafiają na stronę dzięki powiadomieniom Web push, spędzają na nich więcej czasu niż internauci, którzy dotarli na nią z innych źródeł. Jednak dla pozostałych form pop-upów współczynnik ten wzrasta.

Pop-upy mają również wady, ale głównie wtedy, gdy nie są prawidłowo wykorzystywane:

  • Wydłużają czas ładowania się strony – to może negatywnie wpływać na konwersję i jednocześnie na widoczność w wynikach organicznych wyszukiwarki Google. Czas ładowania jest zaliczany do czynników rankingowych Google’a.
  • Irytacja użytkownika – jeśli dodajesz pop-upy na Twojej stronie, to zrób to tak, żeby nie utrudniać mu przeglądania witryny. Nie ukrywaj możliwości zamknięcia okienka, nie zakrywaj pop-upem całej strony, a tym bardziej nie wyświetlaj internaucie kilku okienek na raz. W ten sposób możesz wyłącznie zniechęcić go do dalszego przeglądania strony.

Pop-up jest rozwiązaniem, które warto wykorzystywać, ale tylko i wyłącznie w sposób przemyślany. Po wdrożeniu go na stronie, to powinieneś monitorować jego skuteczność np. przy pomocy narzędzi do śledzenia zachowań użytkowników, takich jak Yandex Metrica lub HotJar. Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi, czy takie rozwiązanie sprawdzi się w Twoim sklepie, czy nie. Najważniejsze, by sprawdzać ich skuteczność, testować różne formy popupów. Jeśli coś zwiększa współczynnik konwersji – to zostaw to rozwiązanie na stronie. Jeśli nie – to znak, że trzeba to usunąć. Oczywiście Google Analytics jest także przydatnym narzędziem do testów. Jednak warto przyjąć, że badania skuteczności pop-upów pod kątem konwersji rozpoczynamy, gdy w sklepie jest powyżej 200 zamówień miesięcznie. Inaczej wyniki mogą być niemiarodajne z uwagi na zbyt małą liczbę danych do badań.

Zastosowanie exit pop-upu w odzyskiwaniu porzuconych koszyków

Pop-up może być również cennym rozwiązaniem, jeśli chodzi o odzyskanie porzuconych koszyków. Załóżmy, że użytkownik odwiedzający Twój sklep w trakcie robienia zakupów rozmyśli się, nie spodoba mu się cena lub inny element w sklepie i postanawia z niej wyjść. Wówczas możesz mu wyświetlić okienko z komunikatem, który zachęci go do zakupu. Może to być np. informacja o rabacie w wysokości 5 proc. jeśli użytkownik dokona zakupu właśnie teraz. To bardzo skuteczna metoda, która może się przyczynić do zwiększenia przychodu i konwersji. Oczywiście w takim przypadku można zastosować różne komunikaty. Nie musi to być rabat. Możesz np. poprosić użytkownika o zgodę na przypomnienie mu o tym, że pozostawił w koszyku produkty, które czekają na realizację zamówienia. Warto testować skuteczność różnych rozwiązań.

Szymon Gajewski

Podobne artykuły

Comment

This post doesn't have any comment. Be the first one!

hide comments
Follow
...

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!