Timing, czyli wyczucie właściwego czasu
Kiedy wdrażać pierwsze, przedświąteczne promocje? 38% respondentów badania „Zakupy świąteczne 2019” Deloitte* planowało zrealizować przedświąteczne zakupy w terminie od 1 do 15 grudnia. Co ciekawe, aż 25% badanych zaplanowało takie działania w listopadzie. Natomiast 20% respondentów brało pod uwagę zakupy prezentów „na ostatnią chwilę”, czyli od 16 do 24 grudnia (włącznie). Co to oznacza dla Twojego sklepu? Po pierwsze: strategia przedświątecznych promocji musi uwzględniać okres od min. końca października po noworoczne wyprzedaże (część klientów powróci skuszona maksymalnymi zniżkami). Po drugie: musisz zróżnicować strategię pod kątem preferencji wymienionych wyżej grup klientów.
Timing w e-commerce oznacza także prawidłowe rozłożenie w czasie komunikatów o okołoświątecznych promocjach. Wyważ komunikację, aby uniknąć skrajności, czyli:
- nie bombardować klientów świątecznymi promocjami, wpisami i bannerami w pierwszej połowie listopada,
- nie przeoczyć czasu, w którym konsumenci rozpoczynają intensywne szukanie inspiracji, tworzą listy zakupowe i kalkulują ceny.
Pomysły na promocje: Strategia ogólna czy skrojona na miarę?
Zanim wdrożysz strategię świątecznych promocji zastanów się, czy w Twoim, konkretnym przypadku lepiej sprawdzą się:
- Ogólne promocje przedświąteczne, przeznaczone dla możliwie szerokiego grona klientów, promowane we wszystkich kanałach komunikacji.
- Promocje spersonalizowane, przeznaczone dla określonej grupy, komunikowane wybranymi kanałami np. promocja przysmaków świątecznych dla fanów stylu wege, promowana tylko na Instagramie.
Plusem opcji pierwszej jest potencjalne poszerzenie grona klientów. Jeśli wprowadzisz komunikację i obsługę typu omnichannel – jest szansa, że po okresie świątecznym grono stałych klientów poszerzy się. Plusem drugiego rozwiązania jest wzmocnienie relacji z klientami lojalnymi, regularnie powracającymi. Znaczne różnice będą także widoczne w budżecie przeznaczonym na obydwa typy kampanii. Opcja pośrednia – ale wymagająca stałej analizy skuteczności konwersji – to promocje mieszane. Kampanię stale modyfikujemy. Wraz ze wzrostem skuteczności danego kanału promocji (Facebook, Google Ads, e-mail marketing) intensyfikujemy działania w tym jednym, wybranym obszarze.
Zdobądź zainteresowanie – Inspiruj – Podpowiadaj
„Wyróżnij się, albo zgiń”. Jedna z kluczowych zasad e-commerce wybrzmiewa w grudniu szczególnego mocno. Nawet jeśli Twój sklep posiada stałych klientów, możesz mieć pewność, że przed świętami sprawdzą, czy konkurencja oferuje coś „ciekawszego” lub „w lepszej cenie”. Od Twojej kreatywności i znajomości zachowań klientów zależy czym przykujesz ich uwagę.
Dlaczego klient ma skorzystać z promocji świątecznej właśnie w Twoim sklepie?
- zainteresowałeś go ofertą: nowinką, trendem lub sezonową ciekawostką,
- oferujesz zniżkę na lubiany, popularny produkt – ale uwaga: zbyt dużą obniżką możesz przypadkowo zasugerować wadliwość asortymentu (przeczytaj także o tym jak stosować rabaty),
- dostarczasz naprawdę kreatywnych inspiracji zakupowych na sklepowym blogu i w social mediach,
- ułatwiasz klientowi długofalowe planowanie zakupów np. poprzez opcję „Świątecznej listy zakupowej”, „Listy życzeń” itp. na koncie użytkownika,
- podpowiedzi zakupowe sklepu nie są ogólnikowe – przykład: popularną kategorię „Prezenty świąteczne dla Niej” rozbiłeś na kilkanaście propozycji biorąc pod uwagę szerokie spektrum zainteresowań,
- skróciłeś ścieżkę zakupową dla pojemnych kategorii np. poprzez dodatkowe filtry wyszukiwania; umiejętnie podpowiadasz jak najszybciej znaleźć określony produkt,
- analizujesz porzucone koszyki i sprawnie wdrażasz spersonalizowany remarketing,
- stosujesz cross-selling,
- dajesz bonusy: kwotowe, procentowe i fizyczne (symboliczne upominki np. świąteczne gadżety firmowe),
- angażujesz społeczność w social mediach np. poprzez zaproszenie do świątecznych akcji charytatywnych („X % ze sprzedaży tego produktu nasz sklep przeznaczy na…”),
- gwarantujesz jasną ścieżkę zwrotu lub wymiany towaru,
- udostępniasz zróżnicowane opcje płatności i przedświątecznych dostaw.
Standardy obsługi – czy mogą okazać się ważniejsze niż pomysły na promocje?
Nie miej złudzeń. Nawet najciekawszy pomysł na promocję nie przekona klienta, który będzie miał jakiekolwiek wątpliwości odnośnie standardów zakupów. W okresie przedświątecznym – zacznij już w II połowie listopada – komunikuj wyraźnie klientom:
Informacje o wysokich standardach obsługi – możliwość zwrotów, wymiany towaru, uzyskanie szybkiej (optymalnie do 24h) odpowiedzi na pytanie związane z produktem.
Płynność dostaw – spóźniona dostawa świątecznych upominków to kluczowa z obaw klienta. Zapewnij sprawność logistyczną przesyłek. Podawaj informacje o szacowanym czasie dostawy dla każdej kategorii produktów. W razie problemów koniecznie informuj na stronie głównej/na stronie produktu o przewidywanych opóźnieniach.
Płynność komunikacji – daj klientowi dostęp do wielu kanałów komunikacji: mail, telefon, chat online. Ważne, by poczuł, że sklep „trzyma rękę na pulsie” i daje dostęp do pełnej informacji o postępie procesu zakupu. Także wtedy, gdy pojawiają się problemy.
Na koniec: zadbaj o obsługę posprzedażową. Po zakończeniu intensywnego sezonu prawdopodobnie będziesz marzyć o jak najszybszym zamknięciu skrzynki pocztowej i social mediów. Zamiast tego przypomnij się klientom: podziękuj za zakupy, złóż świąteczne życzenia. Bądź obecny w social mediach na czas świąt – nawet jeśli będzie to tylko regularna publikacja zaplanowanych wpisów. Pamiętaj, że klienci powrócą w noworocznych wyprzedażach.
* Źródło: Deloitte, Raport: Zakupy świąteczne 2019, [dostęp: 21.10.20]