Platforma sklepu internetowego – wybierz swój idealny model!

Sklep fotograficzny - która platforma e-sklepu będzie najlepsza?

Planujesz otworzyć sklep internetowy, ale nie wiesz od czego zacząć i jaki model będzie najlepszy? Przeczytaj ten poradnik i sprawdź, jaki masz wybór! Dowiedz się, która platforma sklepu internetowego najlepiej spełni Twoje oczekiwania. Dzięki niemu dowiesz się jak uniknąć jednego z najbardziej kosztownych błędów, czyli złe dopasowanie platformy do Twoich wymagań.

Masz pomysł na biznes? Otwierasz sklep internetowy? Świetnie! Aby był w pełni dopasowany do oczekiwań klientów i Twoich, potrzebujesz wybrać odpowiedni model. Zanim to zrobisz, sprawdź, jakie zalety, perspektywy na przyszłość i wady ma każdy z nich. Dobrze je znać, podejmując decyzję o założeniu sklepu.

Platformy sklepów internetowych

Wybierając model sklepu internetowego, masz cztery opcje. Stworzenie sklepu w modelu SaaS (Software as a serwis), Open Source, zakup sklepu licencyjnego lub platformy dedykowanej. Sprawdźmy, czym charakteryzuje się każdy z nich, jakie ma plusy i minusy.

  1. Model SaaS, czyli sklep abonamentowy

Pierwszym znanym i często stosowaną platformą sklepu internetowego jest SaaS (z ang. Software as a Service – oprogramowanie jako usługa). Jest to tzw. model abonamentowy. Miesięczny koszt utrzymania sklepu zaczyna się już od kilkudziesięciu złotych. Wybierając go otrzymujesz gotowe oprogramowanie, wynajmowane od dostawcy oraz serwer hostujący. Po takie rozwiązanie najchętniej sięgają przede wszystkim osoby początkujące w sprzedaży on-line.

Jego główne zalety to:

  • niskie koszty początkowe
  • szybkie, łatwe uruchomienie sklepu i zarządzanie nim
  • nie wymaga dużych umiejętności związanych z obsługą
  • nie wymaga dodatkowego zaplecza technicznego (programisty), co obniża wydatki
  • hosting, instalacja i wsparcie techniczne są w cenie usługi (zajmuje się tym dostawca)
  • aktualizacje są dokonywane bez konieczności ingerencji właściciela sklepu. Jest bardzo niewielkie ryzyko, że sklep przestanie działać podczas aktualizacji.
  • podstawowy szablon ze standardową dla sklepów internetowych szatą graficzną, w którym możesz zmienić kolorystykę i wgrać logo firmy.

Niestety model ten ma też swoje wady i ograniczenia związane z indywidualnymi rozwiązaniami i dostosowaniem go do potrzeb sprzedającego:

  • wprowadzenie modyfikacji jest kosztowne lub niemożliwe do wykonania (niekiedy wiąże się ze zmianą całej platformy)
  • brak możliwości konkurowania na rynku za pośrednictwem innowacyjnych rozwiązań stosowanych w sklepie
  • ograniczone możliwości modyfikacji sklepu i wprowadzania nowych funkcjonalności (z czasem mogą stać się elementem hamującym rozwój)
  • uzależnienie od zewnętrznego dostawcy
  • małe możliwości optymalizacji sklepu, co utrudnia jego pozycjonowanie.

W tym modelu tylko pozornie jesteś właścicielem sklepu. Bardziej go dzierżawisz, niż posiadasz. Dobrze jest przyjąć, że jest to rozwiązanie przydatne dla początkujących w e-commerce lub sklepów, które mają obroty poniżej 30000zł miesięcznie. Na tym etapie warto rozwinąć sklep do maksimum możliwości platformy SaaS. Gdy zaczną Ci doskwierać jej ograniczenia, jest to znak, by rozważyć przejście na platformę typu Open Source.

Jaki sklep w modelu SaaS wybrać?

Przez wiele lat działalności w e-commerce przetestowałem większość platform sklepowych dostępnych na rynku. Rozwiązania w modelu SaaS mają to do siebie, że są dobre na początku, jednak często ich ograniczenie potrafi bardzo znacząco zmniejszyć możliwości zarobku, a nawet doprowadzić do zamknięcia firmy. Po wielu doświadczeniach z SaaS-ami najbliższy mi okazał się Sky-Shop, ze względu na stosunkowo duże możliwości, nowoczesne szablony oraz dobrze dopracowaną intuicyjność sklepu oraz formularza zakupowego . Jeśli jesteś zainteresowany tego typu rozwiązaniem, to z pewnością Sky-Shop jest dobrym wyborem. Przez 14 dni sklep na tej platformie nie wymaga żadnych opłat, dzięki czemu możesz go swobodnie przetestować. Zapraszam do sprawdzenia oferty Sky-Shop pod tym linkiem.

Dobór platformy sklepu internetowego dla sklepu rowerowego

  1. Model typu Open Source – długofalowa perspektywa rozwoju

Sklepy w tym modelu mają tzw. otwartą licencję. Jest to darmowe oprogramowanie w formie panelu zarządzania (CMS) i szablonu (czyli warstwy wizualnej) dla sklepu. Jego licencja pozwalającej dowolnie je modyfikować i rozwijać. Sklep taki posiada funkcjonalności i moduły zaspokajające potrzeby właścicieli bardziej rozwiniętych sklepów. Przy tego typu oprogramowaniu należy pamiętać, że nie jest ono do końca „darmowe” w obsłudze. Duża część modułów/wtyczek jest zazwyczaj dodatkowo płatna, a za wdrażanie różnych rozwiązań programistycznych należy zapłacić agencji lub programiście.

Od płatnego oprogramowania odróżnia je to, że posiada wiele dodatkowych w stosunku do sklepu typu SaaS opcji. Jakie są zalety sklepu w tym modelu?

  • brak opłat za oprogramowanie
  • brak abonamentu
  • dodatkowe rozwiązania, niedostępne w platformach typu SaaS
  • spersonalizowany sklep „szyty na miarę” Twoich potrzeb
  • duża liczba specjalistów świadczących usługi konfigurujące sklep (w razie sytuacji losowych łatwo jest nawiązać współpracę z kolejną osobą)
  • społeczność pomagająca rozwiązywać problemy na licznych forach i grupach facebookowych
  • większe możliwości optymalizacji SEO sklepu
  • duże możliwości modyfikacji i dodawania nowych funkcjonalności.

Za wady można uznać:

  • wdrożenie skomplikowane dla osoby nieznającej tematu
  • wyższe koszty uruchomienia sklepu
  • konieczność korzystania z pomocy programisty
  • dodatkowe opłaty związane z: usługami hostingowymi, domeną, serwisem, modyfikacjami, dostosowaniem grafiki, instalacją dodatkowych funkcji i wtyczek, wdrożeniem oprogramowania
  • konieczność samodzielnego przeprowadzania aktualizacji lub posiadania zaplecza technicznego.

Model Open Source cieszy się obecnie dużą popularnością w Polsce. Będzie on najlepszym rozwiązaniem dla osób, które przeszły już początkową fazę prowadzenia sklepu i chcących wdrażać bardziej zaawansowane rozwiązania, w dużej mierze deklasyfikując konkurencję posiadającą sklepy abonamentowe. Dobrym momentem na zastanowienie się nad przejściem na sklep typu Open Source jest sytuacja, gdy rejestrujesz już obroty w sklepie powyżej 30000zł.

Jaką platformę typu Open Source wybrać?

Osobiście najbardziej preferuję ten model sklepowy – zwłaszcza ze względu na jego elastyczność, duże możliwości i niezależność. Jeśli zastanawiasz się nad samodzielnym sklepem i patrzysz na niego z perspektywą długofalowego rozwoju lub masz już sklepu typu SaaS i chcesz wejść na „wyższy poziom” i zwiększyć obroty, to Prestashop lub Woocommerce będą idealnym wyborem.

Woocommerce nadaje się do mniejszych sklepów, najczęściej posiadających maksymalnie kilkaset produktów. Jest to wtyczka do WordPressa, a nie samodzielny sklep internetowy, w związku z tym domyślnie ma niewiele funkcji. Często trzeba posiłkować się przy tym rozwiązaniu wieloma dodatkowymi wtyczkami. WordPress sprawdzi się też dobrze dla niewielkich sklepów oferujących produkty. wirtualne.

Prestashop to całkowicie samodzielna platforma sklepowa. Domyślnie, zaraz po jej zainstalowaniu sklep ma dużo funkcji, które pozwolą Ci na prowadzenie i rozwijanie sklep, bez konieczności instalowania dodatkowych rozwiązań. Jest to swego rodzaju „gotowiec” o bardzo dużych możliwościach. Oczywiście w internecie znajdziesz wiele dodatkowych modułów, które zwiększą znacząco funkcjonalność sklepu. Presta doskonale nada się w sklepach posiadających nawet kilka(naście) tysięcy produktów, z perspektywą dynamicznego rozwoju. Zaspokaja ona potrzeby większości właścicieli e-commerce na rynku. Często jest też używana do integracji dropshippingowych.

Znana na rynku jest też platforma Magento. Warto się zastanawiać nad przejściem na nią, gdy sklep osiągnie obroty powyżej 3 milionów złotych miesięcznie. Magento jest platformą bardzo dobrze zaprogramowaną, bardzo rozwiniętą i skomplikowaną, a co za tym idzie także bardzo drogą w obsłudze. Czasem zdarza się, że osoby, które otrzymały dotację na stworzenie sklepu, przeznaczają ją na postawienie sklepu właśnie na Magento. Zdecydowanie odradzam taką drogę, która może skończyć się bankructwem, ponieważ obsługa tego typu sklepu jest bardzo kosztowna i przychody początkującego sklepu mogą okazać się niewystarczające, by go utrzymać. Platforma ta jest dedykowana dla największych firm (korporacji) o bardzo skomplikowanych procesach sprzedażowych. Pozostałym przedsiębiorcom odradzam wchodzenie w Magento.

Idealna platforma sklepu internetowego dla sklepu muzycznego

  1. Sklepy licencyjne – czyli rozwiązanie hybrydowe

Sklepy licencyjne tworzone są od podstaw przez zajmujące się tym firmy. Po uiszczeniu jednorazowej opłaty, otrzymujesz licencję pozwalającą na instalację sklepu na dowolny okres. Niekiedy obejmuje ona usługę instalacyjną. Okres gwarancyjny oraz aktualizacje obowiązują przez określony czas.

Decydując się na ten model sprawdź warunki wsparcia technicznego. Zazwyczaj jest ono płatne od samego początku lub bezpłatne tylko przez pewien okres. Dobrze, aby firma tworząca oprogramowanie zapewniała możliwość późniejszego serwisowania.

Zalety:

  • funkcjonalność i usługi dostosowane do polskiego rynku
  • wsparcie techniczne
  • programy licencyjne często posiadają swoje fora, gdzie można szukać wsparcia innych użytkowników, twórców oprogramowania lub zgłaszać uwagi co do funkcjonalności.

Wady:

  • wysoki koszt licencji
  • konieczność posiadania własnego hostingu
  • dodatkowe koszty związane z wprowadzeniem własnych modułów i funkcjonalności (niekiedy bardzo wysokie). Ilość dostępnych modyfikacji jest mniejsza niż w platformach Open Source, czy nawet SaaS.
  • indywidualne modyfikacje mogą uniemożliwiać korzystanie z aktualizacji
  • uzależnienie od jednego dostawcy/producenta
  • ryzyko, że firma tworząca oprogramowanie zaprzestanie rozwoju oprogramowania lub działalności lub znacząco podwyższy ceny obsługi.

blank

  1. Sklep dedykowany – platforma sklepu internetowego dla wymagacjących

Czwartą, ostatnią opcją jest stworzenie sklepu internetowego od podstaw i dostosowywanie go do własnych potrzeb. W tym przypadku koszty uruchomienia sklepu są najwyższe. Jest to usługa bardzo droga, czasochłonna, dla osób o wysokich wymaganiach estetycznych i specyficznych potrzebach związanych z funkcjonalnościami. W tym modelu zawsze istnieje ryzyko, że nie przewidzisz jakiejś funkcjonalności. Każda nieprzewidziana zmiana to dodatkowy koszt. Dlatego najczęściej najlepszym rozwiązaniem będzie wzorowanie się na sprawdzonych modelach sklepów. Sklep dedykowany, podobnie jak wcześniej opisane przez mnie Magento, jest dobrym rozwiązaniem dla największych firm, o dużym budżecie i dużym stopniu złożoności biznesu i samego procesu sprzedaży.

Którą platformę sklepu internetowego wybierasz?

Z pewnością wybór modelu sklepu ma ogromne znaczenie. Od Twojej decyzji zależeć będzie czas i koszt jego wdrożenia oraz możliwość późniejszego rozwoju. To on będzie „motorem” sprzedaży. Zanim podejmiesz decyzję, spisz swoje wymagania, potrzebne funkcjonalności. Dokonując wyboru myśl o kliencie. Ułatw mu życie, tworząc sklep dopasowany do jego oczekiwań.

Zastanów się jakie chcesz wygenerować obroty w przeciągu najbliższego roku, dwóch lat i rozważ, który model będzie dla Ciebie odpowiedni, by osiągnąć Twój cel. Zły wybór może nawet „powalić” biznes. Możesz wybrać platformę, która będzie ograniczała możliwość konkurencji, a z drugiej strony możesz też „przestrzelić” i zainwestować w sklep, który będzie drogi w utrzymaniu, a tym samym będzie „pożerał” dużą część Twoich potencjalnych zysków. Jeśli potrzebujesz wsparcia w temacie budowania i rozwoju sklepu internetowego szukaj ludzi z branży, specjalistów. Znajdziesz ich m.in. w facebookowej grupie Prowadzimy Sklep Internetowy lub dzwoniąc do nas 601 060 959.

Komentarz

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

ukryj komentarze
Follow
...

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!