Marketplace, czyli dodatkowe kanały sprzedaży

Zanim zdecydujesz się na wybór konkretnej platformy pod sklep internetowy. Zanim zlecisz zaprojektowanie witryny, warto przetestować produkt lub usługę na platformach tzw. marketplace. Należą do nich m.in. Allegro, Marketplace Facebooka, eBay oraz nowość, która dopiero wchodzi na polski rynek – Amazon.

Aby rzetelnie przetestować produkt, należy w pierwszej kolejności zastanowić się, gdzie znajdują się jego odbiorcy, kim są, jakie są ich zachowania. Dopiero później można zastanowić się nad wyborem właściwego kanału sprzedaży. Decyzja ta jest zależna od wielu czynników tj.:

  • wspomniana obecność grupy docelowej wśród obiorców witryny,
  • uwarunkowania związane z przesyłką, gwarancją, zwrotami,
  • wysokość opłat i prowizji związana z publikowaniem ofert,
  • obszar funkcjonowania danego kanału.

Ale po kolei…

Allegro

Allegro to lider na polskim rynku Marketplace – tego nie trzeba udowadniać. Powiem więcej, w 2020 roku Allegro dołączyło do listy 10 największych platform sprzedaży w świecie eCommerce pod względem ilości odwiedzin w miesiącu, których jest blisko 194 miliony. Jest to jedyny serwis w tym rankingu, który obsługuje wyłącznie klientów z Europy. Wynik zachwyca i wskazuje na jedną bardzo ważną kwestię – rynek eCommerce w Polsce stale rośnie!

Allegro rozpoczynało swoją działalność jako strona poświęcona sprzedaży aukcyjnej przez indywidualnych sprzedawców. W tym momencie sprzedaż prowadzi tam z powodzeniem ponad 140 tysięcy firm, które często nie posiadają własnego sklepu internetowego.

Dlaczego warto skorzystać z Allegro na początku?

  • Oszczędność czasu i pieniędzy oraz możliwość skorzystania z gotowych udogodnień i automatyzacji.
  • Ogromna ilość klientów odwiedzająca stronę w ciągu miesiąca, co znacznie zwiększa szanse na zysk już na samym początku działalności.
  • Korzyści dla początkującego. Allegro umożliwia wystawienie 1000 darmowych ogłoszeń przez okres 3 miesięcy, z których 10 można bezpłatnie promować, co dla sprzedawcy rozpoczynającego swoją przygodę z e-handlem jest bardzo intratne.
  • Bardzo łatwa i intuicyjna procedura rejestracyjna.
  • W obrębie kategorii danego produktu prowizja od sprzedaży nałożona przez Allegro jest stała. Jeśli prowadzisz sprzedaż produktów z różnych kategorii i chcesz wiedzieć, ile wyniesie prowizja, by móc planować rozwój biznesu, Allegro przygotowało kalkulator prowizji.
  • Możliwości reklamowe w ramach Allegro Ads. Dozwolona jest zarówno oferta sponsorowana, umieszczona na górze i na dole wyników wyszukiwania, reklama graficzna, czyli taka wyświetlająca się nad wynikami wyszukiwania oraz prezentacja oferty w sieci reklamowej Allegro Ads – możliwość wyświetlania reklamy na Facebooku i w Google.

Należy jednak być ostrożnym, gdyż wysokość prowizji jest co jakiś czas zwiększana, co odstrasza wielu przedsiębiorców. Część z nich zaczyna wtedy szukać innych kanałów sprzedaży, o których opowiem więcej w dalszej części artykułu.

Marketplace Facebooka

Kto nie korzysta z Facebooka? Ja znam naprawdę niewiele takich osób. Wśród tych, którzy mają swoje konto, Marketplace staje się coraz bardziej popularnym kanałem sprzedaży, ale i miejscem, w którym szukamy produktów zarówno prosto od producentów, jak i z drugiej ręki.

Facebook jest idealnym kanałem sprzedaży dla przedsiębiorców, którzy oferują produkty dla konkretnej grupy docelowej. Dodatkowym atutem jest fakt, że – aby sprzedawać jak najwięcej – można wykorzystać w tym celu zawiązane już wcześniej na fanpage’u interakcje. Jest to dobra metoda na zwiększenie rozpoznawalności marki. Wpisuje się także w najnowsze trendy w świecie eCommerce – omnichannel, czyli sprzedaż różnymi kanałami.

Marketplace jest niezwykle prosty i intuicyjny w obsłudze. Wystarczy uzupełnić wyznaczone miejsce na opis, dodać zdjęcie, wpisać cenę, wyznaczyć lokalizację, wybrać odpowiednią kategorię. Dla przyciągnięcia większego grona odbiorców można stosować promocje i kody rabatowe. Wysyłka odbywa się poprzez firmy kurierskie, które zapewniają bezpieczeństwo i możliwość śledzenia przesyłki.

Z perspektywy klienta daje to możliwość wyszukania produktu, który go interesuje na danym obszarze lub w konkretnym mieście. Dodatkowo, może on od razu wysłać automatyczną wiadomość z pytaniem o dostępność produktu i rozpocząć dyskusję w celu dokonania zakupu. Wszystko bezpośrednio przez Messengera, co jest niesamowicie wygodne.

Uwaga – jeśli nie posiadasz jeszcze sklepu internetowego i nie jesteś w stanie powiązać go z Marketplace, odbierasz swoim klientom możliwość dokonania bezpiecznej płatności, co może wpłynąć na brak zaufania i ostateczną rezygnację z zakupu.

Osobiście uważam, że Marketplace jeszcze wiele brakuje, by stać się jedną z ważniejszych platform do sprzedaży dla firm. Sam interfejs jest niedostatecznie czytelny. Mam wrażenie, że panuje tam lekki chaos, co także może zniechęcać użytkowników Facebooka do robienia tam zakupów.

Zwiększ potencjał sprzedażowy – celuj w zagranicę!

 eBay

Chcąc sprzedawać swoje produkty na rynku zagranicznym, warto skorzystać z eBaya. Oferuje on możliwość dotarcia do szerokiego grona nabywców na całym świecie przy stosunkowo niewielkiej prowizji. Miesięcznie eBay odwiedza aż 1,8 miliarda użytkowników, co daje mu drugie miejsce w rankingu światowym, zaraz za Amazonem.

eBay umożliwia wystawienie bezpłatnie 50 ofert miesięcznie. Powyżej tej liczby, w zależności od kategorii produktu, od każdej oferty pobierana jest prowizja. W przypadku rynku zagranicznego wartość prowizji od każdorazowej sprzedaży wynosi 15%, z czego 2/3 pobiera serwis, a 1/3 to koszty poniesione za korzystanie z systemu płatności PayPal oraz przewalutowanie.

Koszty korzystania z polskiego eBaya są znacznie niższe, jednak odradzam kierowanie tam swojej sprzedaży. Wiem, że gromadzi on stosunkowo niewielu nabywców a i przedsiębiorcy, zwłaszcza Ci posiadający już swoją renomę, prędzej wybierają Allegro, jeśli chodzi o rynek krajowy.

Pamiętaj, w związku z tym, że eBay funkcjonuje w 37 krajach, zanim wystartujesz ze sprzedażą, sprawdź, na jakim rynku jest największy popyt na Twoje produkty.

Żeby trafić do odpowiednich odbiorców, musisz wiedzieć, że:

  • oferta powinna być przygotowana w języku, jaki używany jest w kraju, w którym chcesz sprzedawać swoje produkty,
  • konieczne jest ustawienie wysyłki do kraju, do którego najbardziej chcesz dotrzeć ze swoim produktem,
  • najlepiej wystawić swoje oferty na domenie z końcówką .com.

Dlaczego?

 Opcje domyślnego sortowania na eBayu ustawione są w taki sposób, że w pierwszej kolejności wyświetlają się te oferty, które wystawiane były na docelowej domenie – czyli domenie kraju, na którego rynek chcesz wprowadzić swój produkt. Później te, które mają ustawioną wysyłkę do kraju docelowego, a dopiero później te z przesyłką miedzynarodową.

Amazon

No i oczywiście – last but not least – Amazon, król eCommerce, pogromca innych serwisów eCommerce. Jego chyba nie muszę przedstawiać. Amazon notuje ponad 4,5 miliarda odwiedzin miesięcznie, a to mówi samo za siebie. Myśląc o rynku zagranicznym, nie może Ciebie tam zabraknąć!

Rzeczą, o której trzeba pamiętać, jest fakt, że wszyscy najwięksi gracze – przedsiębiorcy i sprzedawcy, korzystają z tego kanału e-handlu. Oznacza to, że konkurencja jest ogromna i prawdopodobnie produkt, który oferujesz, już się tam znajduje 🙂

Ale to wcale nie oznacza przegranej!

Atutem polskiego sprzedawcy na rynku zagranicznym są konkurencyjne ceny produktów, w porównaniu z tymi, które oferują przedsiębiorcy z Zachodu. Wiąże się to także z tym, iż polscy dystrybutorzy często otrzymują korzystniejsze ceny od kontrahentów. Wykorzystaj to!

Amazon oferuje dwa sposoby na dostarczanie produktów do klientów:

  • Fulfillment by Merchant (FBM), czyli w pełni samodzielną obsługę wysyłki i magazynowania produktów. Jest to dobry wybór, jeśli dopiero zaczynasz sprzedaż za pomocą tej platformy lub jeśli traktujesz ją jako dodatkową formę zarobku na mniejszą skalę.
  • W przypadku większej ilości zamówień zdecydowanie bardziej sprawdzi się opcja Fulfillment by Amazon (FBA). Cały proces przechowywania, pakowania i wysyłania paczek pozostaje w rękach Amazona. Ta opcja sprawdzi się także, jeśli nie masz własnej powierzchni magazynowej i cenisz sobie wygodę. Z perspektywy klienta jest ona także dużo bardziej atrakcyjna ze względu na członkostwo w programie bezpłatnych wysyłek Prime oraz obecności w Buy Box, co sprawia, że produkty są bardziej dostępne dla nabywców.

Dodatkowo musisz wiedzieć, że Amazon wymaga, aby 90% produktów było wysyłanych w przeciągu 2 dni roboczych. W przeciwnym razie istnieje zagrożenie zablokowania konta sprzedażowego.

Podążaj za swoją grupą docelową

Podsumowując, nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi na pytanie, z jakich kanałów sprzedaży korzystać. Wszystko zależy od Twojego produktu i jego potencjalnych nabywców. To oni powinni wyznaczać kierunek Twoich działań. Nie bój się testować i sprawdzać, jak Twoja obecność na danej platformie wpływa na rozpoznawalność marki i zyski ze sprzedaży.

Jeśli wciąż masz problem, by podjąć ostateczną decyzję, zgłoś się do mnie. Omówimy Twoją działalności i znajdziemy dla Ciebie odpowiednie rozwiązanie.

Komentarz

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

ukryj komentarze
Follow
...

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!