1. Wygląd e-sklepu
Wymagający klient w pierwszej kolejności zwraca uwagę na wygląd sklepu. Podobnie jak w tych stacjonarnych, w Internecie również ogromne znaczenie ma prosty i estetyczny design. Efektowny projekt strony sygnalizuje, że za ekranem stoi solidna firma. Jeśli odwiedzający stronę nie otrzyma tzw. efektu wow, szybko zrezygnuje z dalszych zakupów. W tym wypadku każdy szczegół ma znaczenie, każdy obraz czy słowo. Stawiając pierwsze kroki w e-commerce, warto zadbać o wykwalifikowanego projektanta, który stworzy sklep skrojony na miarę potrzeb Twoich klientów.
2. Prędkość
Jeśli jesteś podobny/a do mnie, odwiedzając sklep, zwracasz uwagę na szybko działającą witrynę. Jeśli strona ładuje się nie dłużej niż jedną czy dwie sekundy, oznacza, że potrzebne informacje dostarczane są znacznie szybciej niż w przeciętnym sklepie internetowym. Wiem wtedy, że mam do czynienia z profesjonalnym sprzedawcą.
Czas ma znaczenie!
Aż 48% użytkowników oczekuje w pełni załadowanej strony w ciągu 2 sekund. 40% z nich z dużym prawdopodobieństwem opuści Twoją stronę, jeśli nie załaduje się w ciągu 3,5 sekundy! Według danych opublikowanych przez serwis WPEngine.com, wynika, że spowolnienie strony o 1 sekundę może spowodować 7% spadek konwersji i aż 11% spadek zadowolenia konsumenta. Oznacza to, że każda dodatkowa sekunda ładowania strony może Cię kosztować nawet 7% zysków.
3. Wybór produktu
Przede wszystkim ustalmy podstawową kwestię – ogromny wybór produktów nie jest kluczem do sukcesu. Ograniczenie wyboru może:
- pozwolić klientom w szybki sposób znaleźć to, czego szukają,
- uchronić klientów przed tzw. paraliżem decyzyjnym,
- zwiększyć konwersję, naturalnie ograniczając liczbę kliknięć do koszyka.
Droga konsumenta do produktu powinna być przemyślana i opracowana w strategiczny sposób.
Jak pomóc odwiedzającym Twoją stronę znaleźć produkty w szybki i łatwy sposób?
Większość sprzedawców internetowych wprowadza podział na kategorie produktów i marki. Jest to rozwiązanie konieczne, ale niewystarczające. Warto zainwestować w dobrą wyszukiwarkę, prostą w obsłudze, która znajdzie dokładnie to, czego szuka Twój klient. Rozważ użycie miniatur zdjęć produktów w wynikach wyszukiwania. Ważna jest też optymalna liczba wyników wyszukiwania. Twoim zadaniem jest przetestowanie tej opcji i obliczenie, jaka jest jej wielkość dla użytkowników Twojej strony.
Nie bój się testować!
Jeśli zauważysz, że konsumenci często korzystają z wyszukiwarki, powiększ pole wyszukiwania, uwydatnij je na tle całej strony. Testowanie położenia, rozmiaru pola, czcionki i kolorów może mieć wpływ na doświadczenia zakupowe Twoich klientów i tym samym na Twój zysk!
4. Strona produktu
Na tym etapie Twój klient wie już co nieco na temat produktu – rozumie jego kategorię, producenta i cenę, ale nic więcej. Opis produktu powinien być zwięzły i jednocześnie musi zawierać najważniejsze informacje. Największy procent Twojego zysku pochodzi właśnie ze strony produktu!
W jaki sposób ulepszyć stronę produktu?
- Zoptymalizuj nazwę meta tytułu i meta opisu, czyli te elementy, które będą się wyświetlały w wyszukiwarce Google. Opis powinien mówić o tym, czym jest produkt i jakie korzyści wynikają z jego posiadania. Pamiętaj o kluczowych słowach.
- Zadbaj o opinie zadowolonych konsumentów i umieść je na stronie.
- Dodaj sekcję, w której proponowane będą produkty podobne do aktualnie przeglądanego.
5. Koszyk i dokonywanie transakcji
Klient przejrzał Twój sklep, wybrał produkt, który chce kupić i włożył go do koszyka. Co na tym etapie może pójść nie tak? Jest kilka opcji – nieoczekiwanie wysokie koszty wysyłki, brak akceptacji niektórych metod płatności i wymaganie od użytkownika utworzenia konta przed złożeniem zamówienia. Wyeliminowanie tych utrudnień nie stanowi problemu. Wystarczy uwzględnić informację o kosztach przesyłki na stronie produktu. Warto zadbać również o różne opcje płatności, zaś propozycję utworzenia konta odłożyć do momentu, kiedy klient dokona zamówienia.
6. Po transakcji
Po skompletowaniu zamówienia użytkownik powinien automatycznie otrzymać potwierdzenie transakcji na podany adres e-mail. Zasadniczo wiadomość taka ogranicza się do podania numeru zlecenia, podaniu listy zakupionych produktów, adresu e-mail, numeru telefonu i danych kontaktowych do firmy. I to wystarczy.
Warto utrzymywać kontakt z klientem na długo po dokonaniu zakupu. Do około 2 tygodni po dokonaniu zakupu należy spytać o doświadczenia zakupowe na Twojej stronie a także o satysfakcję z zakupu. Z kolei po kilku miesiącach dobrze jest zaoferować konsumentowi zniżkę na cały lub część asortymentu.
Prowadzenie sklepu internetowego to ciągła interakcja z klientem. Wymaga bycia na bieżąco z najnowszymi i najlepszymi produktami oraz rywalizacji z takimi gigantami jak Allegro czy Amazon, który już wkrótce pojawi się w Polsce. Mam nadzieję, że wskazówki te pomogą Ci uzyskać przewagę nad konkurencją.
Jeśli wciąż potrzebujesz pomocy, zgłoś się do mnie