Jak zadowolić wymagającego klienta?

Sprzedawcy w e-commerce stoją w obliczu wielu konkretnych wymagań konsumenta. Coraz większą grupę odbiorców stanowią millenialsi, czyli pokolenie osób, dla których w Internecie nie ma tajemnic. Robiąc zakupy online, każdy z nich poszukuje innych zachęt i doświadczeń na każdym z etapów procesu zakupowego. Przed jakimi wyzwaniami stoisz dzisiaj Ty jako właściciel sklepu internetowego?

1. Wygląd e-sklepu

Wymagający klient w pierwszej kolejności zwraca uwagę na wygląd sklepu. Podobnie jak w tych stacjonarnych, w Internecie również ogromne znaczenie ma prosty i estetyczny design. Efektowny projekt strony sygnalizuje, że za ekranem stoi solidna firma. Jeśli odwiedzający stronę nie otrzyma tzw. efektu wow, szybko zrezygnuje z dalszych zakupów. W tym wypadku każdy szczegół ma znaczenie, każdy obraz czy słowo. Stawiając pierwsze kroki w e-commerce, warto zadbać o wykwalifikowanego projektanta, który stworzy sklep skrojony na miarę potrzeb Twoich klientów.

2. Prędkość

Jeśli jesteś podobny/a do mnie, odwiedzając sklep, zwracasz uwagę na szybko działającą witrynę. Jeśli strona ładuje się nie dłużej niż jedną czy dwie sekundy, oznacza, że potrzebne informacje dostarczane są znacznie szybciej niż w przeciętnym sklepie internetowym. Wiem wtedy, że mam do czynienia z profesjonalnym sprzedawcą.

Czas ma znaczenie!

Aż 48% użytkowników oczekuje w pełni załadowanej strony w ciągu 2 sekund. 40% z nich z dużym prawdopodobieństwem opuści Twoją stronę, jeśli nie załaduje się w ciągu 3,5 sekundy! Według danych opublikowanych przez serwis WPEngine.com, wynika, że spowolnienie strony o 1 sekundę może spowodować 7% spadek konwersji i aż 11% spadek zadowolenia konsumenta. Oznacza to, że każda dodatkowa sekunda ładowania strony może Cię kosztować nawet 7% zysków.

3. Wybór produktu

Przede wszystkim ustalmy podstawową kwestię – ogromny wybór produktów nie jest kluczem do sukcesu. Ograniczenie wyboru może:

  • pozwolić klientom w szybki sposób znaleźć to, czego szukają,
  • uchronić klientów przed tzw. paraliżem decyzyjnym,
  • zwiększyć konwersję, naturalnie ograniczając liczbę kliknięć do koszyka.

Droga konsumenta do produktu powinna być przemyślana i opracowana w strategiczny sposób.

Jak pomóc odwiedzającym Twoją stronę znaleźć produkty w szybki i łatwy sposób?

Większość sprzedawców internetowych wprowadza podział na kategorie produktów i marki. Jest to rozwiązanie konieczne, ale niewystarczające. Warto zainwestować w dobrą wyszukiwarkę, prostą w obsłudze, która znajdzie dokładnie to, czego szuka Twój klient. Rozważ użycie miniatur zdjęć produktów w wynikach wyszukiwania. Ważna jest też optymalna liczba wyników wyszukiwania. Twoim zadaniem jest przetestowanie tej opcji i obliczenie, jaka jest jej wielkość dla użytkowników Twojej strony.

Nie bój się testować!

Jeśli zauważysz, że konsumenci często korzystają z wyszukiwarki, powiększ pole wyszukiwania, uwydatnij je na tle całej strony. Testowanie położenia, rozmiaru pola, czcionki i kolorów może mieć wpływ na doświadczenia zakupowe Twoich klientów i tym samym na Twój zysk!

blank

4. Strona produktu

Na tym etapie Twój klient wie już co nieco na temat produktu – rozumie jego kategorię, producenta i cenę, ale nic więcej. Opis produktu powinien być zwięzły i jednocześnie musi zawierać najważniejsze informacje. Największy procent Twojego zysku pochodzi właśnie ze strony produktu!

W jaki sposób ulepszyć stronę produktu?

  • Zoptymalizuj nazwę meta tytułu i meta opisu, czyli te elementy, które będą się wyświetlały w wyszukiwarce Google. Opis powinien mówić o tym, czym jest produkt i jakie korzyści wynikają z jego posiadania. Pamiętaj o kluczowych słowach.
  • Zadbaj o opinie zadowolonych konsumentów i umieść je na stronie.
  • Dodaj sekcję, w której proponowane będą produkty podobne do aktualnie przeglądanego.

5. Koszyk i dokonywanie transakcji

Klient przejrzał Twój sklep, wybrał produkt, który chce kupić i włożył go do koszyka. Co na tym etapie może pójść nie tak? Jest kilka opcji – nieoczekiwanie wysokie koszty wysyłki, brak akceptacji niektórych metod płatności i wymaganie od użytkownika utworzenia konta przed złożeniem zamówienia. Wyeliminowanie tych utrudnień nie stanowi problemu. Wystarczy uwzględnić informację o kosztach przesyłki na stronie produktu. Warto zadbać również o różne opcje płatności, zaś propozycję utworzenia konta odłożyć do momentu, kiedy klient dokona zamówienia.

blank

6. Po transakcji

Po skompletowaniu zamówienia użytkownik powinien automatycznie otrzymać potwierdzenie transakcji na podany adres e-mail. Zasadniczo wiadomość taka ogranicza się do podania numeru zlecenia, podaniu listy zakupionych produktów, adresu e-mail, numeru telefonu i danych kontaktowych do firmy. I to wystarczy.

Warto utrzymywać kontakt z klientem na długo po dokonaniu zakupu. Do około 2 tygodni po dokonaniu zakupu należy spytać o doświadczenia zakupowe na Twojej stronie a także o satysfakcję z zakupu. Z kolei po kilku miesiącach dobrze jest zaoferować konsumentowi zniżkę na cały lub część asortymentu.

Prowadzenie sklepu internetowego to ciągła interakcja z klientem. Wymaga bycia na bieżąco z najnowszymi i najlepszymi produktami oraz rywalizacji z takimi gigantami jak Allegro czy Amazon, który już wkrótce pojawi się w Polsce. Mam nadzieję, że wskazówki te pomogą Ci uzyskać przewagę nad konkurencją.

 

Jeśli wciąż potrzebujesz pomocy, zgłoś się do mnie

Komentarz

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

ukryj komentarze
Follow
...

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!