W promocji sklepów internetowych biorą udział działania zarówno płatne jak i bezpłatne. Obie formy pozwalają na zwiększenie świadomości konsumentów na temat danej marki oraz produktów, jakie oferuje. Tym samym wpływają na jej popularność i ułatwiają podejmowanie decyzji zakupowych.
Nawet najlepiej zaprojektowany sklep internetowy nie przynosił satysfakcjonujących wyników bez dobrej promocji. Czemu? Bo… mało kto się o nim dowie. A więc jak najefektywniej wypromować sklep internetowy?
A więc jak wypromować sklep internetowy?
Optymalizacja SEO i pozycjonowanie
Konkurencyjnych sklepów internetowych jest setki, jak nie tysiące, a więc, żeby nie pozostać w tyle, trzeba zadbać o odpowiednią optymalizację strony, czyli SEO. Gwarantuje nam ona, że staniemy się widoczni w Internecie. Najpopularniejszym miejscem, gdzie kierujemy większość zapytań jest Google, będące bardzo skrupulatnym narzędziem wyszukiwania. Zatem, jeśli chcemy, aby nasz sklep znajdował się wysoko w wynikach wyszukiwania musimy przygotować stronę do pozycjonowania, czyli właśnie zoptymalizować ją. To jednak proces żmudny i długofalowy, dlatego też nie powinniśmy liczyć na efekt natychmiastowy. Ważna jest systematyka, ponieważ wystarczy jeden błąd, aby zostać wykluczonym z wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Aby nadać temu wszystkiemu ostateczny sens trzeba zająć się także marketingiem w wyszukiwarkach.
Przeczytaj też artykuł o tym Jak wybrać firmę pozycjonującą.
Kampanie linków sponsorowanych
Jeśli oczekujesz szybkiego efektu – Google Ads jest świetną drogą do jego osiągnięcia. Ma także korzystną formę płatności. Bez względu na to, ile razy Twoja reklama była wyświetlona, płacisz jedynie za kliknięcia w nią. O budżecie dziennym decydujesz tylko Ty. Możesz go zwiększać i zmniejszać do woli, tym samym ustalając siłę Twojej kampanii. Oprócz tego możesz przez cały czas monitorować, czy wydatki są proporcjonalne do efektu i na ich podstawie dokonywać optymalizacji kampanii. Kierujesz reklamy, gdzie chcesz, np. do osób o konkretnej lokalizacji. Dzięki temu docierają one do grupy ludzi, którzy potencjalnie mogą stać się Twoimi klientami. Istnieje również możliwość ustalenia dni i godzin, w których miałaby wyświetlać się reklama, co pozwala jeszcze bardziej dostosować się do odbiorców.
Proces optymalizacji kampanii polega np. na wykluczaniu z reklamy konkretnych lokalizacji, osób o danych zainteresowaniach, płci czy wieku. Im dłużej reklama jest optymalizowana, tym lepsze przynosi wyniki. Proces ten nie ma końca, bo zawsze można zmienić treść reklamy, wykluczyć jej odbiorców lub dodać nowe słowa kluczowe, po których klienci wyszukują Twoje produkty. Czasem, zwłaszcza w pierwszych miesiącach, trzeba zainwestować w reklamę i wyjść na 0, by potem cieszyć się znaczącą przewagą nad konkurencją.
Elastyczność Google Ads pozwala na skuteczność w zwiększeniu popularności sklepu internetowego, obserwację tendencji odwiedzających, uczenie się na błędach i jak najszybsze korygowanie ich.
Google Ads jest też dobrym rozwiązaniem w sytuacji, gdy chcesz zbadać popyt na Twoje produkty lub sprawdzić, które frazy kluczowe wpisywane w Google dają Ci najlepsze efekty, by potem pozycjonować sklep właśnie na te frazy i te produkty.
Blog sklepowy
Prowadzenie bloga w sklepie internetowym w którym opisujesz rozwiązania problemów nurtujące Twoich klientów, daje wiele korzyści:
- Dajesz klientom dowód (social proof), że jesteś specjalistą – znasz się na swoich produktach i nie jesteś osobą „z przypadku”. Budujesz w ten sposób ich zaufanie.
- Rozwiązując problemy Twoich odbiorców, nawiązujesz z nimi relację. Działa tutaj znana z psychologii reguła wzajemności. Ty, dzieląc się wiedzą, sprawiasz, że w konsumentach rodzi się chęć odwdzięczenia, czyli kupienia Twojego produktu.
- Łatwo wypozycjonować wpisy blogowe i dotrzeć w ten sposób do Twoich potencjalnych klientó
Blog sklepowy nie jest w Polsce jeszcze tak popularny jak w innych krajach, dlatego też łatwiej się na tym polu wyróżnić. Warto to wykorzystać! Bez wątpienia wymaga to czasu, poświęcenia oraz umiejętności pisania. Nie każdy może odnaleźć się w takiej formie promocji. Warto wtedy pomyśleć o podwykonawcy.
Pisząc treści na bloga, nie bój się pokazać siebie, swojej osobowości i przekonań. Być może część Twoich odbiorców to zrazi, ale dzisiaj trudno jest zadowolić każdego. Ci natomiast, którzy pozostaną przy Twojej marce, będą zdecydowanie dużo bardziej lojalnym konsumentem. Nie tylko wrócą po Twoje produkty, ale też będą polecać je innym.
Nie bój się bycia wyrazistym. Blog pisany bezosobowo jest mniej interesujący z perspektywy czytelnika. Pokazanie siebie umożliwia nawiązanie głębszej relacji z klientami.
Social Media
Czy jest ktoś, kto jeszcze wątpi w moc mediów społecznościowych? Z Facebooka korzysta ponad 2,4 miliarda użytkowników miesięcznie. Zarówno Facebook jak i Instagram to platformy będące punktami styku marki. Punkty styku to miejsca, w których potencjalni klienci mogą poznać bliżej Twoją firmę. O tym więcej przeczytasz tutaj.
W social mediach dominuje język mniej formalny, skracający dystans między marką a jej klientami i tym samym budujący zaufanie. Co więcej, w związku z tym można zrezygnować z nachalnej reklamy, a skoncentrować się na informacyjnej i rozrywkowej komunikacji.
Media społecznościowe umożliwiają:
- dostarczanie informacji na temat produktów przy pomocy tzw. storytellingu, który znacznie poprawia sprzedaż,
- ukazywanie swojej pracy od zaplecza,
- dzielenie się przemyśleniami,
- reagowanie na dane treści przez odbiorców w postaci komentarzy i polubień,
- bezpośrednią interakcję z klientami.
Jest to idealne narzędzie nie tylko po to, by pokazać siebie, ale też by zebrać informacje na temat Twoich konsumentów, ich oczekiwań i potrzeb. To z kolei pozwala kierować reklamę do bardziej sprecyzowanej grupy docelowej, czyli użytkowników, którzy w pewnym stopniu wyrazili zainteresowanie produktem. W rezultacie odbiorcy reklam podejmują działania, zmierzające do zakupu, co oznacza lepszą konwersję.
Dużym plusem mediów społecznościowych jest możliwość tworzenia grup, czyli społeczności zgromadzonej wokół Twojej marki. Jako koordynator grupy możesz kontrolować treści, jakie się tam pojawiają, doradzać w wielu kwestiach i zbudować wizerunek eksperta. Dzięki temu osoby z grup będą do Ciebie wracać jako klienci.
Zanim stworzysz społeczność, dobrze się zastanów gdzie są Twoi klienci – co ich trapi na co dzień, jakie mają problemy i zbuduj wokół tego problemu swoją grupę, w której będziesz dzielił się rozwiązaniami. Np. dla sklepu z artykułami dziecięcymi stwórz grupę o przygotowaniach do porodu i wyprawce. Masz sklep z kosmetykami? Załóż grupę na temat pielęgnacji ciała, spa czy wellness.
Chcąc nie chcąc, jako producent lub sprzedawca, musisz zacząć traktować platformy społecznościowe jako kolejne narzędzie sprzedaży.
Marketing szeptany
To jedna z najpopularniejszych form promocji firm. Wyglądające na spontaniczne wypowiedzi na forach i grupach często ciężko odróżnić od zwykłego polecenia. Sztuka tkwi w tym, aby zrobić to niezauważalnie i nienachalnie. Najlepiej znaleźć sposób, który wywoła dyskusję innych użytkowników.
Żeby marketing szeptany był skuteczny, musi spełniać kilka warunków:
- dany użytkownik musi mieć historię postów/wypowiedzi, w których udziela się w różnego typu dyskusjach, nie tylko sprzedażowych,
- wszystkie posty muszą być zgodne z tematyką forum,
- udzielanie się powinno mieć miejsce w wątkach już istniejących, bez rozpoczynania nowych,
- linki kierujące do produktów nie mogą być częścią każdego wpisu,
- link musi bezpośrednio dotyczyć kwestii poruszanych w dyskusji i powinien wynikać z chęci pomocy w rozwiązaniu czyjegoś problemu, aniżeli stanowić nachalną reklamę.
Ostateczną kwestią, która zapewni nam sukces jest profesjonalnie wykonana obsługa naszych klientów. Nic nie pomoże nam bardziej niż usatysfakcjonowany klient, który bezinteresownie poleci naszą firmę znajomym i wieść o nas pójdzie w świat poprzez sieć kontaktów. Dlatego nie bój się dawać np. 30 dniowy termin zwrotu produktu. Dodawaj do przesyłek prezenty i podziękowania. Zadbaj o ładne opakowanie przesyłki. Odpisuj szybko na wiadomości klientów. To wszystko zaprocentuje!
Nie czekaj, działaj
Wiedząc już jak wypromować sklep internetowy, przychodzi czas na przygotowanie strategii promocji. Przeanalizuj, gdzie znajdują się Twoi klienci, a gdzie nie ma Twojej konkurencji. Zastanów się, jak przedstawić Twój produkt i sklep, by się wyróżniał. Stwórz przewagę! Znajdź niszę – zawęź swoją grupę docelową. Jeśli do tej pory sprzedawałeś zabawki, to może dobrym kierunkiem będzie pójście w zabawki drewniane lub edukacyjne i stworzenie społeczności skupionej wokół bloga i grupy na Facebooku dla świadomych rodziców? Im lepiej to przemyślisz, tym lepsze wyniki będziesz miał w przyszłości, a więc do dzieła!