Jak wypromować sklep internetowy

Niejednokrotnie doświadczałem sytuacji, w której trafiałem na sklep internetowy, który miał świetne produkty w rozsądnej cenie. I mimo, że nie należę do pasjonatów zakupów i dość ciężko, by produkt zadowolił mój gust, nie potrafiłem odmówić sobie zrobienia zakupów. Gdzie tkwił haczyk? Czy właściciel miał strategię i wiedzę o tym jak wypromować sklep internetowy?

Aby odnaleźć taki sklep trzeba mieć szczęście.

 

Kiedy jakiś czas później przypominałam sobie o tym sklepie chcąc go znaleźć, musiałam przejrzeć historię przeglądarki. Praktycznie niemożliwe było odnalezienie go za pomocą Google, nawet pliki cookies nie pomagały, aby strona pojawiła mi się gdzieś w reklamach Google Ads.

Wydawał się poprawny pod względem marketingowym: nietuzinkowe logo, strona internetowa zrobiona intuicyjnie i estetycznie, dobry produkt, przystępna cena, więc co było nie tak?

Nawet najlepiej zaprojektowany sklep internetowy nie przynosił satysfakcjonujących wyników bez dobrej promocji. Czemu? Bo… mało kto się o nim dowie. Czytaj dalej, by dowiedzieć się jak wypromować sklep internetowy.

Nawet z najlepszym zegarkiem nie dotrzesz do swojego klienta bez wiedzy o tym jak wypromować sklep internetowy

A więc jak wypromować sklep internetowy?

Optymalizacja SEO i pozycjonowanie

 

Konkurencyjnych sklepów internetowych jest setki, jak nie tysiące, a więc, żeby nie pozostać w tyle, trzeba zadbać o odpowiednią optymalizację strony, czyli SEO. Gwarantuje nam ona, że staniemy się widoczni w Internecie. Najpopularniejszym miejscem, gdzie kierujemy większość zapytań jest Google, będące bardzo skrupulatnym narzędziem wyszukiwania. Zatem, jeśli chcemy, aby nasz sklep znajdował się wysoko w wynikach wyszukiwania musimy przygotować stronę do pozycjonowania, czyli właśnie zoptymalizować ją. To jednak proces żmudny i długofalowy, dlatego też nie powinniśmy liczyć na efekt natychmiastowy. Ważna jest systematyka, ponieważ wystarczy jeden błąd, aby zostać wykluczonym z wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Aby nadać temu wszystkiemu ostateczny sens trzeba zająć się także marketingiem w wyszukiwarkach.

Przeczytaj też artykuł o tym Jak wybrać firmę pozycjonującą.

Kampanie linków sponsorowanych

 

Jeśli oczekujesz szybkiego efektu – Google Ads jest świetną drogą do jego osiągnięcia. Ma także korzystną formę płatności. Bez względu na to, ile razy Twoja reklama była wyświetlona, płacisz jedynie za kliknięcia w nią. O budżecie dziennym decydujesz tylko Ty, możesz go zwiększać i zmniejszać do woli, tym samym ustalając siłę Twojej kampanii. Oprócz tego możesz przez cały czas monitorować czy wydatki są proporcjonalne do efektu i na ich podstawie dokonywać optymalizacji kampanii. Kierujesz reklamy, gdzie chcesz, np. do osób o konkretnej lokalizacji, dzięki temu docierają one do grupy ludzi, którzy potencjalnie mogą stać się Twoimi klientami. Istnieje również możliwość ustalenia dni i godzin, w których miałaby wyświetlać się reklama, co jeszcze bardziej pozwala dostosować się pod odbiorców.

Proces optymalizacji kampanii polega na np. wykluczaniu z reklamy konkretnych lokalizacji, osób o danych zainteresowaniach, płci czy wieku. Im dłużej reklama jest optymalizowana, tym lepsze przynosi wyniki. Proces ten nie ma końca, bo zawsze można zmienić treść reklamy, wykluczyć odbiorców reklamy, dodać nowe słowa kluczowe, po których klienci wyszukują Twoje produkty itd. Czasem w pierwszych miesiącach trzeba zainwestować w reklamę i wyjść na 0, by potem cieszyć się znaczącą przewagą nad konkurencją.

Elastyczność Google Ads pozwala na skuteczność w zwiększeniu popularności sklepu internetowego, obserwację tendencji odwiedzających, uczenie się na błędach i jak najszybsze korygowanie ich.

Google Ads jest też  dobrym rozwiązaniem w sytuacji, gdy chcesz zbadać popyt na Twoje produkty lub sprawdzić, które frazy kluczowe wpisywane w Google dają Ci najlepsze efekty – by potem pozycjonować sklep właśnie na te frazy i te produkty.

Blog sklepowy

 

Prowadzenie bloga sklepowego,  w którym opisujesz rozwiązania problemów nurtujące Twoich klientów daje wiele korzyści:

  • Dajesz klientom dowód (social proof), że jesteś specjalistą – znasz się na swoich produktach i nie jesteś osobą „z przypadku”. Budujesz w ten sposób ich zaufanie.
  • Rozwiązując problemy Twoich odbiorców nawiązujesz z nimi relacje. Klienci będą dzięki temu kupować u Ciebie z poczucia wdzięczności. Bo przecież zdecydowanie chętniej kupisz produkt od osoby, którą lubisz.
  • Łatwo wypozycjonować wpisy blogowe i dotrzeć w ten sposób do Twoich potencjalnych klientów.

Blog sklepowy nie jest w Polsce jeszcze tak popularny jak w innych krajach, dlatego też łatwiej się na tym polu wyróżnić – może warto to wykorzystać? Bez wątpienia wymaga to czasu, poświęcenia oraz umiejętności pisania. Nie każdy może odnaleźć się w takiej formie promocji. Warto wtedy pomyśleć o podwykonawcy. Wielu osób chętnie popisze o np. modzie pod egidą ciekawej marki.

Pisząc treści na bloga nie bój się pokazać siebie, swojej osobowości i przekonań. Dzięki temu być może część osób się zniechęci do Ciebie, ale druga część Cię polubi i będzie Cię polecać i kupować od Ciebie produkty. Bądź wyrazisty. Bezosobowo pisany blog nie przyniesie Ci takich korzyści, jak pokazanie siebie i nawiązanie dzięki temu głębszej relacji z klientami.

Social Media

 

Czy jest ktoś, kto jeszcze wątpi w moc mediów społecznościowych? Facebook ma ponad 2,4 miliarda użytkowników miesięcznie. Normą stał się fakt, iż większość użytkowników odwiedza swoje konto od paru do parunastu razy dziennie, przeglądają tablicę w poszukiwaniu… Często sami nawet nie wiedzą, czego.

I tutaj pojawia się szerokie pole do popisu. Możemy przyciągnąć na swoją stronę za pomocą Facebooka duże grono, jeżeli tylko się o to odpowiednio postaramy. Najważniejsze, aby nie zalewać strony typowo reklamującymi treściami, a poruszyć wyobraźnię, wykazać odrobinę kreatywności.

Postępować możesz podobnie jak z blogiem sklepowym:

  • ukazać swoją pracę od zaplecza,
  • opisywać różne historie z życia, śmieszne czy też łapiące za serce,
  • wstawiać zdjęcia własnego autorstwa inspirujących nas chwil,
  • dzielić się przemyśleniami,
  • pozwolić obserwującym na udzielanie się w komentarzach, nawiązywać z nimi interakcje,
  • robić ankiety,
  • zadawać pytania.

Taka forma działania pozwala nam sprawić, że nasi klienci czują się ważni mając swój wkład w nasze decyzje, a nam pomaga w zbadaniu potrzeb, którymi możemy się kierować podczas dalszych działań.

Ponadto warto też nawiązać grono wzajemnego wsparcia marketingowego, zarekomendować czyjąś usługę, produkt, który pomaga nam w codziennej pracy.

Bardzo efektywnym narzędziem są grupy w mediach społecznościowych – dzięki nim zbudujesz społeczność wokół swojej marki, staniesz się osobą „znaną” w środowisku. Dzięki temu osoby z grup będą do Ciebie wracać jako klienci. Pamiętaj tylko, by dawać jak najwięcej od siebie na grupach – dziel się swoją wiedzą i doświadczeniem, rozwiązuj problemy członków społeczności. Dobrze się zastanów gdzie są Twoi klienci – co ich trapi na co dzień, jakie mają problemy i zbuduj wokół tego problemu swoją grupę, w której będziesz dzielił się rozwiązaniami. Np. dla sklepu z artykułami dziecięcymi stwórz grupę o przygotowaniach do porodu i wyprawce. Masz sklep z kosmetykami? Załóż grupę nt. pielęgnacji ciała, spa, wellness.

Marketing szeptany

 

To jedna z najpopularniejszych form promocji firm. Wyglądające na spontaniczne wypowiedzi na forach i grupach często ciężko odróżnić od zwykłego polecenia. Sztuka tkwi w tym, aby zrobić to niezauważalnie i nienachalnie. Najlepiej znaleźć sposób, który wywoła dyskusję innych użytkowników.

Tego typu marketing wykorzystuje się również zatrudniając osoby, np. zlecając pracownikom warsztatu rekomendację narzędzi.

Ostateczną kwestią, która zapewni nam sukces jest profesjonalnie wykonana obsługa naszych klientów. Nic nie pomoże nam bardziej niż usatysfakcjonowany klient, który bezinteresownie poleci naszą firmę znajomym i wieść o nas pójdzie w świat poprzez sieć kontaktów. Dlatego nie bój się dawać np. 30 dniowy termin zwrotu produktu. Dodawaj do przesyłek prezenty i podziękowania. Zadbaj o ładne opakowanie przesyłki. Odpisuj szybko na wiadomości klientów. To wszystko zaprocentuje!

Podsumowanie

Wiedząc już jak wypromować sklep internetowy przychodzi czas na przygotowanie strategii promocji. Zrób analizę gdzie znajdują się Twoi klienci, a gdzie nie ma Twojej konkurencji. Zastanów się jak przedstawić Twój produkt i sklep, by się wyróżniał. Stwórz przewagę! Znajdź niszę – zawęź swoją grupę docelową. Jeśli do tej pory sprzedawałeś zabawki, to może dobrym kierunkiem będzie pójście w zabawki drewniane lub edukacyjne i stworzenie społeczności skupionej wokół bloga i facebookowej grupy dla świadomych rodziców? Im lepiej to przemyślisz, tym lepsze wyniki będziesz miał w przyszłości, a więc do dzieła!

FollowFb.Ins.Pin.
...

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!