Jak wykorzystać Cyber Monday w e-commerce?

Cyber Monday to w stosunku do Black Friday nowość – wydarzenie to funkcjonuje od 2005 roku. Wówczas kupowanie produktów w sieci nie było jeszcze tak powszechne, jak obecnie. Tradycyjne sklepy osiągały bardzo dużą sprzedaż w Czarny Piątek, a cyberponiedziałek miał być świętem zakupów online. Jak wygląda to obecnie i jak można wykorzystać Cyber Monday w e-commerce?

Cyberponiedziałek – jak to się zaczęło?

Cyber Monday to święto handlu internetowego. Ma ono miejsce w poniedziałek następujący po Black Friday. Jak doszło do ustanowienia tego dnia? Otóż amerykańscy marketingowcy chcieli zrobić coś, co przedłuży szał zakupowy wynikający z licznych wyprzedaży, z których nabywcy mogli korzystać w Czarny Piątek. Po weekendowych zakupach Amerykanie wracali do domów, gdzie kupować mogli już wyłącznie online. Tak powstał Cyber Monday. Pierwszy raz tego sformułowania użyto w 2005 roku na stronie shop.org, by zachęcić Amerykanów do korzystania z wyprzedaży i promocji online.

Od samego początku Cyber Monday realizował zakładane cele. Z roku na rok sklepy online tego dnia osiągały coraz wyższą sprzedaż. W 2020 roku Amerykanie pobili rekord – według danych firmy Adobe jednego dnia wydali na zakupy online 9,2 mld dolarów.

Cyber Monday w Polsce

Cyberponiedziałek dotarł również do Polski, ale ta akcja popularnością zaczęła się cieszyć dopiero w ostatnich latach. W 2019 roku, jak wynika z badania przeprowadzonego przez Allegro, blisko 1/3 Polaków miała skorzystać z promocji oferowanych m.in. w ramach Cyber Monday. W 2020 roku wyniki sprzedaży sklepów mogą być rekordowe, choćby ze względu na sytuację na świecie. Firmy namawiają nas do załatwiania spraw i kupowania online, m.in. dlatego mamy w tym roku do czynienia z zaskakującym analityków wzrostem sprzedaży w sieci.

Co kupujemy w Cyber Monday? Początkowo największą popularnością cieszyły się sprzęt elektroniczny, płyty, książki, a także usługi i rzeczy związane z siecią, np. hosting, domeny, skrypty, narzędzia marketingowe i całe mnóstwo różnych rozwiązań. Obecnie Cyber Monday jest przedłużeniem Czarnego Piątku, a przynajmniej tak do tego dnia podchodzi wiele firm. Strategię mają one różną. Niektóre marki organizują promocje na poszczególne dni wyprzedażowego weekendu, a inne przez cały Black Week proponują takie same rabaty. Jeśli tylko sprzedajesz online, to powinieneś wykorzystać Cyber Monday. Pamiętaj, że ostatnie tygodnie w roku są tym czasem, w którym wydajemy szczególnie dużo pieniędzy, choćby na prezenty świąteczne.

Wykorzystaj Cyber Monday!

Jeśli prowadzisz sklep internetowy czy oferujesz usługi online, to koniecznie zrób użytek z cyberponiedziałku. Jeśli tego dnia Twoja konkurencja zaproponuje klientom atrakcyjne zniżki, których nie znajdą oni u Ciebie, to prawdopodobnie wybiorą właśnie tę firmę zamiast Twojej. Dla kupujących ten dzień jest dogodnym momentem na robienie zakupów z wielu względów:

  • To dobry czas na kupowanie prezentów świątecznych.
  • Produkty dostępne są w niższych cenach niż zwykle.
  • Można kupić więcej i wydać mniej.
  • Zamawianie odbywa się bez wychodzenia z domu.

Powinieneś wykorzystać ten dzień i zaproponować klientom atrakcyjną ofertę. Należy jednak wiedzieć, na co zwracają uwagę poszukiwacze okazji cenowych. Jak wynika z badania „Polaków portfel własny – kochamy okazje” przeprowadzonego przez Santander Consumer Bank w 2019 roku, podczas zakupów interesują nas:

  • aktualna cena produktu – mają znaczenie dla 40,1 proc. kobiet i 30,4 proc. mężczyzn,
  • różnica pomiędzy ceną pierwotną a oferowaną na wyprzedaży – ważne dla 24,5 proc. kobiet i 26,2 proc. mężczyzn,
  • wysokość rabatu – istotne dla 13,5 proc. kobiet i 22,2 proc. mężczyzn,
  • możliwość otrzymania dodatkowych produktów taniej lub gratis – zwraca na to uwagę 17 proc. kobiet i 14,2 proc. mężczyzn,
  • marka produktu – ważne dla 38,5 proc. kobiet i 37,7 proc. mężczyzn,
  • możliwość wymiany/zwrotu towaru – istotne dla 18,9 proc. kobiet i 12,4 proc. mężczyzn.

Postaraj się zaproponować coś ekstra na Cyber Monday i najlepiej niech to będzie promocja obowiązująca wyłącznie tego dnia. Przygotuj się do akcji i z wyprzedzeniem poinformuj o niej internautów za pomocą newslettera czy fanpage’a na Facebooku. Wykorzystaj do tego celu również remarketing. Biorąc pod uwagę tempo wzrostu zainteresowania zakupami online, można oczekiwać, że w tym roku padną rekordy w sprzedaży przez internet i bardzo prawdopodobne, że Black Week będzie dla sklepów najlepszym okresem w roku. Wykorzystaj to i zaproponuj klientom atrakcyjną ofertę.

Podobne artykuły

Comment

This post doesn't have any comment. Be the first one!

hide comments
Follow
...

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!