Jak wygląda współpraca z projektantem sklepów internetowych – poradnik.

Planujesz otwarcie sklepu internetowego? To na pewno ważny dla Ciebie krok. Zanim jednak zlecisz jego wykonanie dokładnie przemyśl i opracuj kilka istotnych kwestii. Jakich? Przeczytaj i sprawdź!   Sprzedaż internetowa nieustannie rośnie, a zakupy on-line stają się codziennością.

Korzyści z posiadania e-sklepu jest wiele:

  • niższe koszty prowadzenia działalności gospodarczej
  • większy potencjał sprzedażowy i możliwość docierania do szerokiego grona klientów
  • zwiększenie rozpoznawalności firmy na rynku.

Stworzenie sklepu internetowego warto zlecić specjaliście, który zadba o wszystkie kwestie niezbędne do jego sprawnego funkcjonowania. Wiadomo, że często szkoda pieniędzy na profesjonalistę. Ale dużo gorzej jest wtopić swój czas na samodzielne projektowanie i promocję, a potem prowadzić nierentowny biznes w związku z błędami popełnionymi podczas projektowania. Co potrzebujesz wiedzieć zanim udasz się do projektanta?

1. Model sklepu internetowego

Pierwsza ważna decyzja, jaką potrzebujesz podjąć planując otwarcie sklepu internetowego, to wybór modelu, w jakim będzie funkcjonował. Najczęściej wybierane są trzy opcje:

Saas

Model typu SaaS (Software as a Service) – wybierając go dzierżawisz gotowe do działania oprogramowanie. Wszystkie kwestie związane z utrzymaniem, aktualizacją czy serwisem obsługiwane są przez firmę dostarczającą oprogramowanie. Jest to tzw. model abonamentowy . Miesięczny koszt utrzymania sklepu to od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Takie rozwiązanie pozwoli Ci uniknąć wysokich kosztów na start oraz wkładania energii, czasu lub pieniędzy w kwestie techniczne takie jak dbanie o stabilną pracę i aktualizacje sklepu. Zamiast tego sugeruję włożyć tę energię w rozwój produktu lub marketingu sklepu – w tym etapie zdecydowanie bardziej się to opłaci. Model SaaS ma oczywiście swoje wady, należą do nich m.in.: niska elastyczność sklepu, ograniczająca jego rozwój (zwłaszcza na dalszych etapach, gdy sklep zaczyna mieć obroty powyżej 30000 zł miesięcznie), zdarzają się także problemy z przeniesieniem danych podczas zmiany platformy sklepowej. Bardzo dobrą, polską platformę Sky-Shop opisałem w artykule: Platforma sklepowa Sky-Shop – czy warto z niej skorzystać?

Open Source

Model typu Open Source – oprogramowanie w tym modelu wyróżnia się od SaaS-ów przede wszystkim tym, że sklep jest własnością przedsiębiorcy (nie jest dzierżawiony) oraz jest bardzo elastyczne. Umożliwia wdrożenie bardzo złożonych i niestandardowych modyfikacji. Kwota, jaką musisz przewidzieć na sklep w tym modelu zaczyna się od 5000zł i… właściwie nie ma górnej granicy. Wszystko zależy od jego złożoności i wdrożonych nieszablonowych rozwiązań. Rozwiązania Open Source cieszą się obecnie dużą popularnością. Opiera się na nich wiele serwisów internetowych. Jak pisze Krzysztof Rdzeń w „Biblii e-biznesu 2”: „[…] praktyka pokazuje, że w zdecydowanej większości przypadków to właśnie optymalnie wdrożony system open-source gwarantuje najwyższy zwrot z inwestycji i zapewnia długofalową skalowalność biznesu.”

Stworzyłem dwa wpisy dedykowane dwóm najpopularniejszym platformom Open Source:

Sklep dedykowany

Platforma dedykowana – sklep w tym przypadku jest tworzony od podstaw i dostosowywany „na wymiar” do Twoich potrzeb. Wdrożenie takiego sklepu wiąże się najczęściej  bardzo wysokimi kosztami, a czas zaprojektowania może trwać nawet kilka miesięcy. Jest to dobre rozwiązanie dla świadomych, doświadczonych właścicieli bardzo dużych sklepów lub ich sieci. To rozwiązanie stosowane jest często wśród korporacji i dużych przedsiębiorstw.

2. Funkcjonalność sklepu

Kolejną kwestią do przemyślenia jest funkcjonalność sklepu.

Aby przyciągał on potencjalnych klientów powinien być:

  • atrakcyjny wizualnie (przeszukaj Internet i znajdź pomysł na swój sklep – może nietypowe wzornictwo, tło, ikony nawiązujące do jakiejś stylistyki)
  • dostosowany do grupy docelowej (rozpisz najdokładniej, jak potrafisz, kto ma być Twoją grupą docelową – czyli komu zamierzasz sprzedać swój towar. I nie – nie każdemu, kto kupi, bo wtedy nie znajdziesz grupy docelowej)
  • funkcjonalny (słaba funkcjonalność sklepu wpływa negatywnie na sprzedaż. Klient chce łatwo i szybko dokonywać zakupów. Zastanów się, jak mu to ułatwić? Może pomocny będzie dział FAQ – frequently asked questions – często zadawane pytania, szybki kontakt ze sklepem lub opcja skorzystania ze wsparcia doradcy?)
  • intuicyjny (wszystko, co ułatwia klientowi zakupy w sklepie internetowym odgrywa ogromną rolę. Dobrze zaprojektowany, intuicyjny interfejs e-sklepu nie powinien zostawiać wątpliwości, co do tego, jak się po nim poruszać)
  • pozwalający klientowi łatwo przejść przez proces zakupowy (konieczność zakładania konta, brak jasnych informacji takich jak: cennik, sposób i czas wysyłki, koszty dostawy, niedostępność pewnych form płatności, powodują, że proces składania zamówienia jest czasochłonny. Efekt? Klient opuści sklep, nawet jeśli już napełnił swój wirtualny koszyk).

Projektant sklepu z pewnością zapyta, jakie podstrony mają się w nim znaleźć. Szukając odpowiedzi na to pytanie, obejrzyj kilka sklepów konkurencji i sprawdź ich funkcjonalności. Doświadczenie projektanta sklepów internetowych na pewno będzie pomocne, więc nie bój się pytać o radę. Odpowiednie dopracowanie podstron statycznych ułatwi kupującemu poruszanie się po sklepie, zbuduje zaufanie do Twojej marki i zwiększy konwersję (sprzedaż).

Obowiązkowe podstrony w Twoim sklepie to:

  • Strona główna – tutaj od razu zaplanuj, jakie produkty się pojawią – może top produkty, najnowsze kolekcje, promocje
  • O nas – jedna z najważniejszych podstron (więcej o treściach na stronę w dalszej części poradnika)
  • Kontakt – zastanów się, jakie formy kontaktu będą w Twoim sklepie: telefoniczny, mailowy, a może czat w czasie rzeczywistym?
  • Opinie – pozwalają zwiększyć sprzedaż o co najmniej kilka procent, pokazują, że produkt jest skuteczny, przydatny i atrakcyjny
  • Pomoc/Pytan ia – to miejsce, w którym klient powinien znaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania związane z zakupem lub mieć możliwość szybkiego kontaktu (często nazwana z angielskiego FAQ – czyli frequently asked questions – najczęściej zadawane pytania)
  • Regulamin – to zarówno wymóg prawny, jak również czynnik wpływający na wiarygodność firmy w oczach klienta
  • Polityka prywatności – informacja zamieszczona na stronie e-sklepu mówiąca o tym, jakie dane osobowe są zbierane, kto jest ich administratorem i jak są wykorzystywane
  • Czas realizacji zamówienia
  • Koszty wysyłki , ewentualnie możliwość odbioru osobistego
  • Gwarancja i reklamacje
  • Mapa sklepu .

Opcjonalne podstrony sklepu uzależnione od potrzeb Wiesz już, jakie obowiązkowe podstrony powinny się znaleźć w Twoim sklepie. W zależności od branży, w której działasz, przydatne mogą się okazać również inne funkcje.

Oto przykładowe opcje::

  • Jak kupować
  • Cennik
  • Promocje
  • Nowości
  • Jak kupić na raty
  • Gwarancja satysfakcji lub obietnica satysfakcji
  • Bezpieczeństwo zakupów
  • Dostępność towaru
  • Bezpieczeństwo danych osobowych
  • Autoryzacje producentów
  • Dla klientów hurtowych
  • Zamówienia międzynarodowe
  • Program partnerski
  • Dla prasy
  • Jak dojechać
  • My na Allegro.pl, nasze aukcje, sklep na Facebooku, zobacz nas na You Tubie.

A nawet:

  • działalność charytatywna
  • usługi
  • serwis
  • oferty pracy.

Zastanów się, jakie jeszcze informacje/funkcjonalności powinny się znaleźć w Twoim sklepie. Wszystko, co ułatwi życie klienta jest na wagę złota!

3. Dropshipping

Dropshipping to populary model sprzedaży, w którym sklep internetowy pośredniczy jedynie w zamawianiu towaru, ale fizycznie go nie posiada. Klient zamawia towar w e-sklepie i realizuje płatność. Następnie sklep (najczęściej automatycznie) składa zapotrzebowanie na towar u producenta, któremu przekazuje również informację o adresie wysyłki. Producent wysyła towar ze swojego magazynu.

Korzyści z dropshippingu jest wiele:

  • nie musisz zajmować się logistyką zamówień
  • nie potrzebujesz miejsca do magazynowania towaru, a nawet biura
  • możesz prowadzić sklep w domu
  • towar nie zalega w magazynie
  • oszczędzasz czas i pieniądze.

Jeśli chcesz, aby Twój sklep również funkcjonował w tym modelu, powiedz o tym projektantowi. Konieczne będzie zintegrowanie sklepu z producentem i jego bazą towarów. Nie każda hurtowania udostępnia taką możliwość. Integracja taka pozwala na pełną automatyzację i automatyczną aktualizację stanów magazynowych. Wybierając ten model sprzedaży sprawdź dokładnie kto będzie Twoim najlepszym dostawcą. Dowiedz się czy dysponuje on ofertą produktów w postaci pliku XML lub CSV. Formaty te pozwalają na masowy import bazy towarów zawierającej nazwy, zdjęcia i opisy produktów.

4. Dostawa

Sprawna logistyka to podstawa sklepu internetowego, dlatego kolejnym istotnym tematem do przemyślenia jest dostawa. Zastanów się nad formami, z których chcesz korzystać. Do wyboru masz przesyłki kurierskie, pocztowe lub paczkomaty. Projektant zadba o ich integrację z Twoim sklepem. Dzięki temu łatwo i szybko zlecisz wysyłkę bez wypełniania zbędnych formularzy. Usprawnisz w ten sposób logistykę sklepu i zaoszczędzisz czas. Ma to ogromne znaczenie dla klienta. Ciekawym wyborem są brokerzy kurierscy. Są to firmy posiadające atrakcyjne umowy na wysyłkę paczek z najpoularniejszymi firmami kurierskimi w kraju. Dzięki temu cena jest niższa (w przypadku gdy nie masz dużej ilości przesyłek miesięcznie), niż w przypadku podpisania bezpośredniej umowy z kurierem. Dodatkowo masz dostęp do wielu firm kurierskich (bez umów!) i każdą z nich możesz udostępnić w swoim sklepie. Jeśli jesteś zainteresowany tą formą wysyłki, to koniecznie sprawdź ofertę Furgonetki lub Globkuriera.

5. Płatności

Zastanów się również, jakie formy płatności będą dostępne w e-sklepie.

Najczęściej spotykane to:

  • szybki przelew za pośrednictwem operatora płatności
  • płatność blikiem
  • tradycyjny przelew bankowy
  • płatność za pomocą karty płatniczej.

Skorzystanie z usług operatora w znacznym stopniu usprawni obsługę płatności i przyspieszy proces dostawy. Dodatkowo klienci chetniej dokonują zakupów za ich pośrednictwem (są szybsze i bardziej im ufają). Najpopularniejsze i ciekawe oferty mają następujący operatorzy:

6. Domena

Projektant stron będzie potrzebował od Ciebie również informacji odnośnie domeny, czyli adresu www Twojego sklepu. Oczywiście już podczas tworzenia nazwy sprawdzaj od razu jej dostępność z końcówką .pl lub .com – jeśli masz plany ekspansji międzynarodowej. Możesz to sprawdzić na takich stronach jak np. domeny.pl. Dobrze, jeśli adres będzie łatwy do zapamiętania, bez myślników. Uważaj także na sytuacje, w której konkurencja ma taką samą nazwę domeny z inną końcówką(np. .com, albo .pl, a Ty planujesz zakupić z .com.pl). Taka sytuacja może powodować, że klienci będą przez przypadek trafiali do konkurencji (i część z nich u niej zostanie). Firma projektująca z reguły również zapewni Ci wykupienie domeny i serwera (jeśli wybierzesz model open-source).

7. Zapis na newsletter

Newsletter to kolejny temat wart przemyślenia. E-mail marketing wyróżnia się tym, że jest relatywnie tani (w stosunku do np pozycjonowania czy Google Ads) i pozwala w większym stopniu budować relację z klientem. Dodatkowo Google czy Facebook może w każdej chwili np. zablokować Ci konto, ograniczyć zasięgi, wykluczyć Twoją branżę z reklamowania, a w przypadku Newslettera pozostajesz niezależny na „kaprysy” wielkich koncernów.

Z popularnych platform mailingowych polecam darmowy do 1000 użytkowników Mailerlite. Platforma ta jest stosunkowo prosta w obsłudze, posiada gotowe integracje z najpopularniejszymi skryptami sklepów internetowych (Woocommerce, Prestashop, Shopify). Dodatkowo pozwala ona na dosyć rozbudowane automatyzacje – czyli automatycznie wysyłane kolejki maili. Dla przykładu – gdy klient kupi produkt X, to wyślij mu po 60 dniach maila reklamującego produkt Y. Jeśli go nie kupi, wyślij mu wiadomość o treści Z.

8. Platforma do wystawiania faktur

Warto rozważyć integrację sklepu z platformą do wystawiania faktur. Zaoszczędzi Ci to mnóstwo czasu oraz zminimalizuje ryzyko pomyłek przy ich wystawianiu. Czym jest taka platforma? Jest to aplikacja internetowa, która automatycznie wystawia faktury dla Twoich klientów. Po instalacji dedykowanej integracji w Twoim sklepie nie musisz się martwić ręcznym wpisywaniem danych i wysyłaniem wiadomości do klientów. Platforma robi to za Ciebie! Zaciąga ona dane o zamówieniu oraz dane rejestrowe klienta, wstawia je w fakturę i wysyła ją na podany podczas składania zamówienia adres e-mail. Voila! Nic więcej nie musisz robić z fakturami poza przesyłaniem ich do księgowej i tworzeniem ewentualnych korekt.

Większość tego typu rozwiązań ma podobne funkcje. Od siebie polecam Fakturownię, która jest stabilną firmą, obecną na rynku od wielu lat. Przy czym ceny abonamentów są bardzo atrakcyjne. Więcej informacji w linku poniżej:

Fakturownia 

Współpraca z projektantem sklepu krok po kroku

Pora na kilka informacji odnośnie tego, jak wygląda współpraca z projektantem e-sklepu.

Krok 1 – Rozmowa

Współpraca z projektantem sklepu zaczyna się od rozmowy, bezpośredniej lub telefonicznej. Omówione zostają wymienione wyżej zagadnienia. Jeśli będziesz mieć je przemyślane, łatwiej Ci będzie przedstawić swoje oczekiwania. Usprawni to również pracę projektanta.

Krok 2 – Brief

Po wstępnej rozmowie projektant może poprosić Cię o wypełnienie briefu (dokumentu z pytaniami pozwalającymi lepiej poznać Twoje oczekiwania). Znajdziesz w nim pytania dotyczące zarówno firmy, jak i sklepu, który chcesz stworzyć.

Projektant może zapytać m.in. o:

  • nazwę firmy (jeśli już istnieje)
  • adres strony www (jeśli ją posiadasz)
  • branżę, w której chcesz działać lub działasz
  • oferowane usługi/produkty i ich charakterystykę
  • grupę docelową
  • pozycję firmy na rynku
  • konkurencję
  • wizerunek marki, do którego dążysz
  • informacje na temat elementów identyfikacji firmy takich jak kolorystyka czy logo z opisem
  • informacje, które powinny się znaleźć na stronie głównej
  • układ informacji na stronie (główne zakładki, blog, wyszukiwarka, banner czy filtrowanie)
  • newsletter
  • materiały do strony
  • integrację sklepu np. z Allegro, firmą kurierską, porównywarkami cen, systemem płatności
  • dropshipping
  • sklepy internetowe/strony, które są dla Ciebie wzorem.

Krok 3 – Wycena

Po zapoznaniu się z Twoimi oczekiwaniami projektant przygotuje wycenę. Jeśli będzie Ci ona odpowiadała, dojdzie do podpisania umowy.

Krok 4 – Umowa

Umowa to ważny element współpracy pomiędzy projektantem, a zlecającym.

Powinna zawierać m.in.:

  • szczegółową wycenę wraz z określoną kwotą zaliczki (większość projektantów pobiera ją przed rozpoczęciem prac nad tworzeniem sklepu)
  • zadania do wykonania
  • określoną ilość serii poprawek, które będziesz mógł zgłosić.

Krok 5 – Materiały dla projektanta sklepu

Po podpisaniu umowy, projektant poprosi Cię o przygotowanie materiałów niezbędnych do stworzenia sklepu takich jak:

1. Logo firmy – jego stworzenie najlepiej zlecić grafikowi. Jeśli chcesz spróbować swoich sił, możesz je stworzyć np. w Canvie – prostym i darmowym programie graficznym dostępnym on-line.

2. Fotografie na stronę (wysokiej jakości, własne lub z bazy zdjęć) – pobierając zdjęcia z baz, sprawdź, na jakiej są licencji. Te na licencji CC0 (Creative Commons Zero) możesz wykorzystywać w dowolny sposób bez podawania nazwiska twórcy czy umieszczania dodatkowych oznaczeń. Projektant może również przygotować dla Ciebie własne propozycje.

3. Profesjonalne zdjęcia produktów – to bardzo istotny element. Dobrej jakości zdjęcia przyciągają klientów, słabe zniechęcają. Jeśli nie będziesz sprzedawać własnych produktów lub sprzedaż będzie odbywała się poprzez dropshipping, fotografie możesz uzyskać od producenta. Samodzielne ich wykonanie wymaga odpowiednich umiejętności. Sprzedając własne produkty, designerskie lub handmade, warto zlecić wykonanie zdjęć dobremu fotografowi zajmującemu się tzw. fotografią produktową. W sklepach internetowych często wykorzystywane są tzw. fotografie packshotowe na idealnie białym tle, statyczne lub ruchome (pokazujące obracający się produkt w różnych stron). Więcej w osobnym pliku w naszej bazie. Dzięki własnym zdjęciom wyróżnisz się na tle konkurencji, która często także korzysta ze zdjęć producenta.

4. Treści na stronę sklepu do poszczególnych podstron – warto rozpisać szczegółowo dział „O nas”:

  • przedstaw początki powstania firmy
  • opowiedz ciekawą historię z tym związaną (jeśli ją posiadasz)
  • zamieść informację o tym, kto stworzył firmę lub był jej pomysłodawcą
  • wykorzystaj storytelling (opowiadanie historii – więcej dowiesz się w artykule Czy robić O nas w E-commerce, czyli storytelling) zwłaszcza, jeśli Twój sklep będzie oferował produkty własne, to świetny sposób na budowanie świadomości marki wśród klientów.

5. Opisy produktów – dobry opis produktów w sklepie internetowym potrafi skutecznie zwiększyć sprzedaż. Klient nie ma możliwości sprawdzenia towaru przed zakupem, dlatego chce wiedzieć o nim jak najwięcej. Szczegółowe opisy produktów często przekonują odwiedzających sklep do zakupu.

Oto, czym charakteryzuje się dobry opis:

  • zawiera wszystkie szczegółowe informacje
  • zawiera dane techniczne
  • jest napisany zwięzłym, prostym i zrozumiałym językiem
  • ma krótkie zdania
  • zawiera tzw. słowa kluczowe (słowa najczęściej wpisywane do wyszukiwarki przez potencjalnych klientów, pomagają one w lepszym pozycjonowaniu sklepu w wyszukiwarce Google).
  • mówi o korzyściach dla klienta (zanim o nich napiszesz zastanów się, do kogo kierujesz swoje usługi, jaki jest Twój idealny klient, poznaj jego potrzeby i problemy)
  • odnosi się do cech produktu
  • nie zawiera ogólników
  • zawiera tytuły i śródtytuły.

Tworząc opisy produktów unikaj powielania treści, np. ze strony producenta. Google obniży pozycję Twojego sklepu, gdy tylko wykryje duplikat. Stwórz opisy samodzielnie lub zleć ich napisanie profesjonalnemu copywriterowi. Na etapie planowania sklepu zastanów się również, jak będą wyglądały karty produktów – gdzie będzie znajdowała się nazwa, zdjęcie, opis, cena, dokładna specyfikacja, komentarze kupujących.

Krok 6 – Proces tworzenia

Podczas procesu tworzenia projektant będzie się z Tobą kontaktował i przedstawiał do akceptacji makiety sklepu w kilku seriach. To moment, w którym możesz zgłaszać swoje uwagi.

Krok 7 – Zakończenie współpracy

Po całościowej akceptacji z Twojej strony i zapłaceniu pozostałej kwoty za stworzenie sklepu, zostanie on uruchomiony.

Sprawdź, jak działa!

Gdy Twój sklep będzie już gotowy, sprawdź jak działa. Przejdź przez proces składania zamówienia i upewnij się, że wszystko przebiega sprawnie. Będziesz mieć gwarancję, że poirytowany klient nie porzuci koszyka i nie wyjdzie. Możesz także wstawić linka do nas na grupę i poprosić o przetestowanie procesu zakupu.

Sprawdź również czy Twój sklep jest responsywny (czy dobrze wyświetla się na różnych urządzeniach elektronicznych smartfonach, tabletach). To bardzo ważne z punktu widzenia klienta.

Przygotowując się odpowiednio do rozmowy z projektantem, ułatwiasz i przyśpieszasz proces tworzenia sklepu internetowego. Zwiększasz również szanse na to, że otrzymasz produkt dostosowany do potrzeb Twoich i Twoich klientów.

Jeśli jesteś zainteresowany zaprojektowaniem sklepu, zapraszamy do Biznes Zoom. Sprawdź nasze portfolio: https://bizneszoom.pl/#portfolio Zapytaj o ofertę: biuro@bizneszoom.pl Masz pytania – zadzwoń – doradzimy: 601 060 959

.

Komentarz

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

ukryj komentarze
Follow
...

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!