Jak wygląda współpraca z projektantem sklepów internetowych – poradnik.

Planujesz otwarcie sklepu internetowego? To na pewno ważny dla Ciebie krok. Zanim jednak zlecisz jego wykonanie dokładnie przemyśl i opracuj kilka istotnych kwestii. Jakich? Przeczytaj i sprawdź!   Sprzedaż internetowa nieustannie rośnie, a zakupy on-line stają się codziennością. Dropshipping zaczyna rządzić rynkiem i jest polecany jako jeden z najbardziej udanych biznesów na dzień dzisiejszy.

Korzyści z posiadania e-sklepu jest wiele:

  • niższe koszty prowadzenia działalności gospodarczej
  • większy potencjał sprzedażowy i możliwość docierania do szerokiego grona klientów
  • zwiększenie rozpoznawalności firmy na rynku.

Stworzenie sklepu internetowego warto zlecić specjaliście, który zadba o wszystkie kwestie niezbędne do jego sprawnego funkcjonowania. Wiadomo, że często szkoda pieniędzy na profesjonalistę. Ale dużo gorzej jest wtopić swój czas na samodzielne projektowanie i promocję, a potem nie mieć z tego zysków przez lata. Co potrzebujesz wiedzieć zanim udasz się do projektanta?

1. Model sklepu internetowego

Pierwsza ważna decyzja, jaką potrzebujesz podjąć planując otwarcie sklepu internetowego, to wybór modelu, w jakim będzie funkcjonował. Zasadniczo masz tutaj trzy opcje:

Model typu SaaS (Software as a Service) – wybierając go otrzymujesz gotowe oprogramowanie, wynajmowane od dostawcy, z którego korzystasz przez Internet. Wszystkie kwestie związane z utrzymaniem, aktualizacją czy serwisem obsługiwane są przez firmę dostarczającą oprogramowanie. Jest to tzw. model abonamentowy . Miesięczny koszt utrzymania sklepu to kilkadziesiąt złotych. Takie rozwiązanie pozwoli Ci uniknąć wysokich kosztów na start. Model SaaS ma wiele zalet. Jednak ma również swoje wady, należą do nich m.in.: konieczność posiadania niezawodnego łącza internetowego, uzależnienie od zewnętrznego dostawcy, obawa co do bezpieczeństwa powierzonych danych i ich ewentualnej utraty. Do tego dochodzi trudność z przeniesieniem na inną platformę oraz brak wielu opcji rozbudowy i modyfikacji. Poza tym tylko pozornie jesteś właścicielem sklepu. Raczej go dzierżawisz.

Model typu Open Source – to oprogramowanie (w formie szablonu) dla sklepu na licencji pozwalającej dowolnie je modyfikować i rozwijać. Znajdziesz tu rozwiązania darmowe i płatne. Kupujesz je jednorazowo. Dostosowania szablonu sklepu, tłumaczenia językowe, instalacje dodatkowych funkcji i wtyczek to praca dla profesjonalisty. W niektórych przypadkach (np. produktów składających się ze skomplikowanych elementów sprzętowych, jak piece itp.) programista dopisuje czasem na osobne zamówienie kod do dodatkowej aplikacji bądź funkcjonalności. Kwota, jaką musisz przewidzieć na sklep w tym modelu, waha się od 2000 – 20 000 zł. Zależnie od projektanta, jego wiedzy i umiejętności. A także od Twoich potrzeb dotyczących funkcjonalności sklepu. Rozwiązania Open Source cieszą się obecnie dużą popularnością. Opiera się na nich wiele serwisów internetowych. Jak pisze Krzysztof Rdzeń w „Biblii e-biznesu 2”: „[…] praktyka pokazuje, że w zdecydowanej większości przypadków to właśnie optymalnie wdrożony system open-source gwarantuje najwyższy zwrot z inwestycji i zapewnia długofalową skalowalność biznesu.”

Platforma dedykowana – to trzecia opcja polega na tym, że sklep tworzony jest od podstaw i dostosowywany idealnie do Twoich potrzeb. To najdroższa i najbardziej czasochłonna usługa dla osób o wysokich wymaganiach zarówno estetycznych jak i specjalistycznych związanych z funkcjonalnościami. Istnieje również ryzyko, że czegoś nie przewidzisz. Lepiej wzorować się na sprawdzonych modelach sklepów. Więcej o modelach napiszemy w osobnym tekście.

2. Funkcjonalność sklepu

Kolejną kwestią do przemyślenia jest funkcjonalność sklepu.

Aby przyciągał on potencjalnych klientów powinien być:

  • atrakcyjny wizualnie (przeszukaj Internet i znajdź pomysł na swój sklep – może nietypowe wzornictwo, tło, ikony nawiązujące do jakiejś stylistyki)
  • dostosowany do grupy docelowej (rozpisz najdokładniej, jak potrafisz, kto ma być Twoją grupą docelową – czyli komu zamierzasz sprzedać swój towar. I nie – nie każdemu, kto kupi, bo wtedy nie znajdziesz grupy docelowej)
  • funkcjonalny (słaba funkcjonalność sklepu wpływa negatywnie na sprzedaż. Klient chce łatwo i szybko dokonywać zakupów. Zastanów się, jak mu to ułatwić? Może pomocny będzie dział FAQ – frequently asked questions – często zadawane pytania, szybki kontakt ze sklepem lub opcja skorzystania ze wsparcia doradcy?)
  • intuicyjny (wszystko, co ułatwia klientowi zakupy w sklepie internetowym odgrywa ogromną rolę. Dobrze zaprojektowany, intuicyjny interfejs e-sklepu nie powinien zostawiać wątpliwości, co do tego, jak się po nim poruszać)
  • pozwalający klientowi łatwo przejść przez proces zakupowy (konieczność zakładania konta, brak jasnych informacji takich jak: cennik, sposób i czas wysyłki, koszty dostawy, niedostępność pewnych form płatności, powodują, że proces składania zamówienia jest czasochłonny. Efekt? Klient opuści sklep, nawet jeśli już napełnił swój wirtualny koszyk).

Projektant sklepu z pewnością zapyta, jakie podstrony mają się w nim znaleźć. Szukając odpowiedzi na to pytanie, obejrzyj kilka sklepów konkurencji i sprawdź ich funkcjonalności. Doświadczenie projektanta sklepów internetowych na pewno będzie pomocne, więc nie bój się pytać o radę. Odpowiednie dopracowanie podstron statycznych ułatwi kupującemu poruszanie się po sklepie, zbuduje zaufanie do Twojej marki i zwiększy konwersję (sprzedaż).

Obowiązkowe podstrony w Twoim sklepie to:

  • Strona główna – tutaj od razu zaplanuj, jakie produkty się pojawią – może top produkty, najnowsze kolekcje, promocje
  • O nas – jedna z najważniejszych podstron (więcej o treściach na stronę w dalszej części poradnika)
  • Kontakt – zastanów się, jakie formy kontaktu będą w Twoim sklepie: telefoniczny, mailowy, a może czat w czasie rzeczywistym?
  • Opinie – pozwalają zwiększyć sprzedaż o co najmniej kilka procent, pokazują, że produkt jest skuteczny, przydatny i atrakcyjny
  • Pomoc/Pytan ia – to miejsce, w którym klient powinien znaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania związane z zakupem lub mieć możliwość szybkiego kontaktu (często nazwana z angielskiego FAQ – czyli frequently asked questions – najczęściej zadawane pytania)
  • Regulamin – to zarówno wymóg prawny, jak również czynnik wpływający na wiarygodność firmy w oczach klienta
  • Polityka prywatności – informacja zamieszczona na stronie e-sklepu mówiąca o tym, jakie dane osobowe są zbierane, kto jest ich administratorem i jak są wykorzystywane
  • Czas realizacji zamówienia
  • Koszty wysyłki , ewentualnie możliwość odbioru osobistego
  • Gwarancja i reklamacje
  • Mapa sklepu .

Opcjonalne podstrony sklepu uzależnione od potrzeb Wiesz już, jakie obowiązkowe podstrony powinny się znaleźć w Twoim sklepie. W zależności od branży, w której działasz, przydatne mogą się okazać również inne funkcje.

Oto przykładowe opcje cytowane za Krzysztofem Rdzeniem „Biblia e-biznesu 2”:

  • Jak kupować
  • Cennik
  • Promocje
  • Nowości
  • Jak kupić na raty
  • Gwarancja satysfakcji lub obietnica satysfakcji
  • Bezpieczeństwo zakupów
  • Dostępność towaru
  • Bezpieczeństwo danych osobowych
  • Autoryzacje producentów
  • Dla klientów hurtowych
  • Zamówienia międzynarodowe
  • Program partnerski
  • Dla prasy
  • Jak dojechać
  • My na Allegro.pl, nasze aukcje, sklep na Facebooku, zobacz nas na You Tubie.

A nawet:

  • działalność charytatywna
  • usługi
  • serwis
  • oferty pracy.

Zastanów się, jakie jeszcze informacje/funkcjonalności powinny się znaleźć w Twoim sklepie. Wszystko, co ułatwi życie klienta jest na wagę złota!

3. Dropshipping

Wspomniany na początku poradnika dropshipping to model sprzedaży, w którym sklep internetowy pośredniczy w zamawianiu towaru, ale fizycznie go nie posiada. Proces zakupowy wygląda tak: klient zamawia towar w e-sklepie, właściciel sprawdza jego dostępność, przyjmuje zamówienie i płatność (zawierającą marżę). Następnie składa zapotrzebowanie na towar u producenta, któremu przekazuje również informację o adresie wysyłki.

Korzyści z dropshippingu jest wiele:

  • nie musisz zajmować się logistyką zamówień
  • nie potrzebujesz miejsca do magazynowania towaru, a nawet biura
  • możesz prowadzić sklep w domu
  • towar nie zalega w magazynie
  • oszczędzasz czas i pieniądze.

Jeśli chcesz, aby Twój sklep również funkcjonował w tym modelu, powiedz o tym projektantowi. Konieczne będzie zintegrowanie sklepu z producentem i jego bazą towarów. Pozwoli to na pełną automatyzację i aktualizację stanów magazynowych w czasie rzeczywistym. Wybierając ten model sprzedaży, zbadaj rynek i zastanów się, kto będzie Twoim dostawcą. Dowiedz się czy dysponuje on ofertą produktów w postaci pliku XML lub CSV. Formaty te pozwalają na masowy import bazy towarów zawierającej nazwy, zdjęcia i opisy produktów. Jeśli wybierzesz tradycyjny model sprzedaży, projektant może zintegrować Twój sklep, np. z porównywarką cen lub Allegro. Decyzja należy do Ciebie.

4. Dostawa

Sprawna logistyka to podstawa sklepu internetowego, dlatego kolejnym istotnym tematem do przemyślenia jest dostawa. Zastanów się nad formami, z których chcesz korzystać. Do wyboru masz przesyłki kurierskie, pocztowe lub paczkomaty. Projektant zadba o ich integrację z Twoim sklepem. Dzięki temu łatwo i szybko zlecisz wysyłkę bez wypełniania zbędnych formularzy. Usprawnisz w ten sposób logistykę sklepu i zaoszczędzisz czas. Ma to ogromne znaczenie dla klienta.

5. Płatności

Zastanów się również, jakie formy płatności będą dostępne w e-sklepie.

Najczęściej spotykane to:

  • szybki przelew za pośrednictwem operatora płatności
  • płatność blikiem
  • tradycyjny przelew bankowy
  • płatność za pomocą karty płatniczej.

Skorzystanie z usług operatora w znacznym stopniu usprawni obsługę płatności i przyspieszy proces dostawy. Najpopularniejsi operatorzy to: Dotpay , PayU , TPay , Przelewy24 , Blue Media . Mając wiedzę o formach płatności, projektant zintegruje system operatora z Twoim sklepem.

6. Domena

Projektant stron będzie potrzebował od Ciebie również informacji odnośnie domeny, czyli adresu www Twojego sklepu. Oczywiście już podczas tworzenia nazwy sprawdzaj od razu jej dostępność z końcówką .pl lub .com – jeśli masz plany ekspansji międzynarodowej. Sprawdź dostępność np. tutaj: https://domeny.pl/wyniki-wyszukiwania.html Dobrze, jeśli adres będzie łatwy do zapamiętania i kojarzący się z branżą. Firma projektująca z reguły również zapewni Ci wykupienie domeny i serwera (jeśli wybierzesz model open-source). Więc zamiast samemu kupować u pierwszego dostawcy z brzegu, zapytaj czy wykupią je dla Ciebie. Jeśli nie zasięgniesz rady, możesz trafić na firmę, która po roku od wykupu zamiast 200 zł, będzie chciała od Ciebie 600 zł albo więcej.

7. Okno zapisu do newslettera

Newsletter to kolejny temat wart przemyślenia. E-mail marketing to obecnie niezwykle ważny kanał promocji. Dobrze, jeśli znajdzie się również u Ciebie.

Współpraca z projektantem sklepu krok po kroku

Pora na kilka informacji odnośnie tego, jak wygląda współpraca z projektantem e-sklepu.

Krok 1 – Rozmowa

Współpraca z projektantem sklepu zaczyna się od rozmowy, bezpośredniej lub telefonicznej. Omówione zostają wymienione wyżej zagadnienia. Jeśli będziesz mieć je przemyślane, łatwiej Ci będzie przedstawić swoje oczekiwania. Usprawni to również pracę projektanta.

Krok 2 – Brief

Po wstępnej rozmowie projektant może poprosić Cię o wypełnienie briefu (dokumentu z pytaniami pozwalającymi lepiej poznać Twoje oczekiwania). Znajdziesz w nim pytania dotyczące zarówno firmy, jak i sklepu, który chcesz stworzyć.

Projektant może zapytać m.in. o:

  • nazwę firmy (jeśli już istnieje)
  • adres strony www (jeśli ją posiadasz)
  • branżę, w której chcesz działać lub działasz
  • oferowane usługi/produkty i ich charakterystykę
  • grupę docelową
  • pozycję firmy na rynku
  • konkurencję
  • wizerunek marki, do którego dążysz
  • informacje na temat elementów identyfikacji firmy takich jak kolorystyka czy logo z opisem
  • informacje, które powinny się znaleźć na stronie głównej
  • układ informacji na stronie (główne zakładki, blog, wyszukiwarka, banner czy filtrowanie)
  • newsletter
  • materiały do strony
  • integrację sklepu np. z Allegro, firmą kurierską, porównywarkami cen, systemem płatności
  • dropshipping
  • sklepy internetowe/strony, które są dla Ciebie wzorem.

Krok 3 – Wycena

Po zapoznaniu się z Twoimi oczekiwaniami projektant przygotuje wycenę. Jeśli będzie Ci ona odpowiadała, dojdzie do podpisania umowy.

Krok 4 – Umowa

Umowa to ważny element współpracy pomiędzy projektantem, a zlecającym.

Powinna zawierać m.in.:

  • szczegółową wycenę wraz z określoną kwotą zaliczki (większość projektantów pobiera ją przed rozpoczęciem prac nad tworzeniem sklepu)
  • zadania do wykonania
  • określoną ilość serii poprawek, które będziesz mógł zgłosić.

Krok 5 – Materiały dla projektanta sklepu

Po podpisaniu umowy, projektant poprosi Cię o przygotowanie materiałów niezbędnych do stworzenia sklepu takich jak:

1. Logo firmy – jego stworzenie najlepiej zlecić grafikowi. Jeśli chcesz spróbować swoich sił, możesz je stworzyć np. w Canvie – prostym i darowym programie graficznym dostępnym on-line.

2. Fotografie na stronę (wysokiej jakości, własne lub z bazy zdjęć) – pobierając zdjęcia z baz, sprawdź, na jakiej są licencji. Te na licencji CC0 (Creative Commons Zero) możesz wykorzystywać w dowolny sposób bez podawania nazwiska twórcy czy umieszczania dodatkowych oznaczeń. Projektant może również przygotować dla Ciebie własne propozycje.

3. Profesjonalne zdjęcia produktów – to bardzo istotny element. Dobrej jakości zdjęcia przyciągają klientów, słabe zniechęcają. Jeśli nie będziesz sprzedawać własnych produktów lub sprzedaż będzie odbywała się poprzez dropshipping, fotografie możesz uzyskać od producenta. Samodzielne ich wykonanie wymaga odpowiednich umiejętności. Sprzedając własne produkty, designerskie lub handmade, warto zlecić wykonanie zdjęć dobremu fotografowi zajmującemu się tzw. fotografią produktową. W sklepach internetowych często wykorzystywane są tzw. fotografie packshotowe na idealnie białym tle, statyczne lub ruchome (pokazujące obracający się produkt w różnych stron). Więcej w osobnym pliku w naszej bazie. Dzięki własnym zdjęciom wyróżnisz się na tle konkurencji, która często także korzysta ze zdjęć producenta. Przeczytaj również o 10 błędach związanych ze zdjęciami w sklepach internetowych .

4. Treści na stronę sklepu do poszczególnych podstron – warto rozpisać szczegółowo dział „O nas”:

  • przedstaw początki powstania firmy
  • opowiedz ciekawą historię z tym związaną (jeśli ją posiadasz)
  • zamieść informację o tym, kto stworzył firmę lub był jej pomysłodawcą
  • wykorzystaj storytelling (opowiadanie historii) zwłaszcza, jeśli Twój sklep będzie oferował produkty własne, to świetny sposób na budowanie świadomości marki wśród klientów.

5. Opisy produktów – dobry opis produktów w sklepie internetowym potrafi skutecznie zwiększyć sprzedaż. Klient nie ma możliwości sprawdzenia towaru przed zakupem, dlatego chce wiedzieć o nim jak najwięcej. Szczegółowe opisy produktów często przekonują odwiedzających sklep do zakupu.

Oto, czym charakteryzuje się dobry opis:

  • zawiera wszystkie szczegółowe informacje
  • zawiera dane techniczne
  • jest napisany zwięzłym, prostym i zrozumiałym językiem
  • ma krótkie zdania
  • zawiera tzw. słowa kluczowe (słowa najczęściej wpisywane do wyszukiwarki przez potencjalnych klientów, pomagają one w lepszym pozycjonowaniu sklepu w wyszukiwarce Google).
  • mówi o korzyściach dla klienta (zanim o nich napiszesz zastanów się, do kogo kierujesz swoje usługi, jaki jest Twój idealny klient, poznaj jego potrzeby i problemy)
  • odnosi się do cech produktu
  • nie zawiera ogólników
  • zawiera tytuły i śródtytuły.

Tworząc opisy produktów unikaj powielania treści, np. ze strony producenta. Google obniży pozycję Twojego sklepu, gdy tylko wykryje duplikat. Stwórz opisy samodzielnie lub zleć ich napisanie profesjonalnemu copywriterowi. Na etapie planowania sklepu zastanów się również, jak będą wyglądały karty produktów – gdzie będzie znajdowała się nazwa, zdjęcie, opis, cena, dokładna specyfikacja, komentarze kupujących.

Krok 6 – Proces tworzenia

Podczas procesu tworzenia projektant będzie się z Tobą kontaktował i przedstawiał do akceptacji makiety sklepu w kilku seriach. To moment, w którym możesz zgłaszać swoje uwagi.

Krok 7 – Zakończenie współpracy

Po całościowej akceptacji z Twojej strony i zapłaceniu pozostałej kwoty za stworzenie sklepu, zostanie on uruchomiony.

Sprawdź, jak działa!

Gdy Twój sklep będzie już gotowy, sprawdź jak działa. Przejdź przez proces składania zamówienia i upewnij się, że wszystko przebiega sprawnie. Będziesz mieć gwarancję, że poirytowany klient nie porzuci koszyka i nie wyjdzie. Możesz także wstawić linka do nas na grupę i poprosić o przetestowanie procesu zakupu.

Sprawdź również czy Twój sklep jest responsywny (czy dobrze wyświetla się na różnych urządzeniach elektronicznych smartfonach, tabletach). To bardzo ważne z punktu widzenia klienta.

Przygotowując się odpowiednio do rozmowy z projektantem, ułatwiasz i przyśpieszasz proces tworzenia sklepu internetowego. Zwiększasz również szanse na to, że otrzymasz produkt dostosowany do potrzeb Twoich i Twoich klientów.

 

Jeśli jesteś zainteresowany zaprojektowaniem sklepu, zapraszamy do Biznes Zoom. Sprawdź nasze portfolio: https://bizneszoom.pl/#portfolio Zapytaj o ofertę: biuro@bizneszoom.pl Masz pytania – zadzwoń – doradzimy: 601 060 959

FollowFb.Ins.Pin.
...

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!