Black Friday – wielkie święto wyprzedaży
Czarny Piątek dopiero w ostatnich latach stał się w Polsce popularny. Jest to zwyczaj, który przyszedł do nas ze Stanów Zjednoczonych. W ostatni piątek listopada sklepy organizują wielkie wyprzedaże, podczas których klienci kupują produkty w bardzo atrakcyjnych cenach. W 2019 roku w USA tylko w Black Friday i w Święto Dziękczynienia, które odbywa się dzień wcześniej, Amerykanie wydali 11,6 mld USD. Według szacunków Narodowej Federacji Detalistów w tym okresie zakupy zrobiło blisko 69 mln mieszkańców USA.
Polacy nie wydają jeszcze aż tak dużych pieniędzy w Black Friday, ale z roku na rok jesteśmy coraz bardziej świadomi istnienia tego szczególnego dnia. Jednocześnie sklepy zapewniają coraz atrakcyjniejsze rabaty na swoje produkty, więc rośnie zainteresowanie ich ofertami. W 2019 roku liczba transakcji w sklepach obsługiwanych przez płatności online BlueMedia w Czarny Piątek była o 100 proc. większa niż przed rokiem.
Kolejne źródło danych również wskazuje na wzrosty. W 2019 roku sklepy internetowe działające na platformie Shoper osiągnęły o 50 proc. wyższą sprzedaż niż w Black Friday przed rokiem.
Dobre pomysły na Black Friday = wysoka sprzedaż
Czarny Piątek w 2019 roku był najlepszym w historii dla Empiku, jednego z największych polskich sklepów online. W ciągu 24 h sklep ten odnotował blisko 1,3 mln wizyt, z czego 900 tys. to odwiedziny z urządzeń mobilnych. Klienci składali średnio aż 84 zamówienia na minutę! Jak twierdzą przedstawiciele sklepu, firma przygotowywała się miesiącami do tego dnia, żeby zaproponować zainteresowanym odpowiednią ofertę. Okazało się to znakomitą strategią.
Rysunek 1. Źródło: https://news.empik.com/80093-rekordowy-czarny-piatek-w-empiku
Pomysły na Black Friday – opracuj strategię!
Popularność Czarnego Piątku już robi swoje, ale bez odpowiedniej strategii nie osiągniesz dobrych wyników. Najlepiej sprzedają się w tym czasie m.in. książki, odzież, obuwie, sprzęt, kosmetyki, ale to nie oznacza, że w przypadku innych produktów efekty nie będą zadowalające. By zmaksymalizować zysk, wykorzystaj poniższe pomysły na Black Friday:
Zacznij robić szum
Warto przygotowywać klientów na Czarny Piątek. Już na kilka tygodni wcześniej możesz informować ich o tym, kiedy wypada ten dzień i jakie wówczas zaproponujesz promocje. Wykorzystaj do tego fanpage na Facebooku, wiadomości wysyłane do subskrybentów czy linki sponsorowane w wyszukiwarce. Możesz również umożliwić użytkownikom skorzystanie z opcji, która przypomni im, kiedy rozpoczną się promocje z okazji Czarnego Piątku. Do tak „rozgrzanej” grupy docelowej będzie Ci znacznie łatwiej dotrzeć, gdy już zaczniesz regularną wyprzedaż.
Przygotuj realne obniżki
Wielu klientów narzekało, że sklepy na dwa tygodnie przed Czarnym Piątkiem podwyższały ceny, a następnie w Black Friday wracały do wyjściowych stawek. Taka próba oszukiwania klientów jest bardzo złym pomysłem. Internauci są czujni. Istnieją również strony WWW, na których można obserwować, jak zmieniał się koszt danego produktu. Tylko proponując prawdziwe zniżki, możesz zyskać zaufanie klientów.
Zadbaj o większe zasoby serwera
Problemem wielu popularnych sklepów w ostatnich latach było to, że w Czarny Piątek zainteresowanie ich ofertą było ogromne, ale na stronę nie dało się wejść. Przygotuj się na to, że możesz potrzebować tego dnia kilka razy większych zasobów serwera niż na co dzień.
Skonfiguruj koszyk
Aż 70 proc. zakupów rozpoczętych w sklepach internetowych kończy się rezygnacją z nich. Ważne, żebyś zoptymalizował swój koszyk, aby w Czarny Piątek takich sytuacji było jak najmniej. Koszyki porzucone przed Black Friday również możesz wykorzystać. Przygotuj kampanię remarketingową na Facebooku skierowaną do osób, które dodały produkty do koszyka, ale nie złożyły zamówienia, aby podziękować im za zakupy. Poinformuj ich, że czekasz na nich w Czarny Piątek ze specjalną ofertą. Może to być bardzo skuteczna metoda na zdobycie klientów. Zaprojektuj też odpowiednio wcześniej mapę podróży klienta po sklepie, by skłonić jak największą ilość odwiedzających do zakupu.
Zgromadź zapas produktów
Nie możesz dopuścić do sytuacji, w której internauta nie będzie mógł skorzystać z promocji ze względu na to, że skończył się dany produkt, a powiadomienie o tym dostanie, kiedy dokona zakupu. Tym sposobem zamiast zainteresować ofertą sklepu, możesz wprost przeciwnie – zniechęcić do niej.
Uprość proces składania zamówienia
Postaraj się umożliwić klientowi jak najłatwiejszy zakup, zminimalizować kroki niezbędne do złożenia zamówienia. Udostępnij również możliwość zakupu bez zakładania konta.