Filtrowanie, kategorie i inne standardowe funkcjonalności w sklepie internetowym

Dziś o podstawowych funkcjonalnościach sklepów w e-commerce. Dlaczego warto dobrze je  przemyśleć, jak z nich korzystać i czy każda funkcjonalność jest Ci potrzebna? Artykuł przeczytasz w niecałe 5 minut, a rady przydadzą się w kolejnych latach działania Twojej firmy. Zaczynamy.

Filtrowanie – prosto do celu.

Na chłopski rozum – wyświetlanie użytkownikom większej ilości produktów daje większe szanse na wybór i zakup któregoś z nich. W końcu – coś wybiorą. Ale w e-commerce działa to inaczej. Zacznijmy więc od tego, dlaczego to w porządku, że Twój klient będzie mógł zawęzić swoje wyszukiwania wśród asortymentu Twojego sklepu.

Twój sklep ma sprzedawać potrzebne lub pożądane przez klientów przedmioty i usługi.

To oznacza, że warto prowadzić ich jak najłatwiejszą ścieżką od momentu kliknięcia w stronę sklepu do płatności w koszyku. Dlaczego jak najłatwiejszą? Bo w e-commerce liczy się czas.

To, czy coś sprzedasz w swoim sklepie, zależy od kilku czynników, ale jednym z najważniejszych jest to, czy klient znajdzie szukany przez siebie produkt w krótkim czasie.

A stanie się tak, kiedy będziesz go dobrze nawigował.

Przemyślane filtrowanie produktów jest jak nawigacja – prowadzi najkrótszą drogą do koszyka.

Jak filtrować by nawigować?

Jeśli masz już ułożone menu, czas zabrać się za filtry. Szablon, na którym stoi Twój sklep z pewnością oferuje Ci wiele możliwości filtrowania produktów, ale nie ze wszystkich warto i trzeba korzystać. Ogólna zasada jest taka, że duża ilość produktów wymaga starannego filtrowania. Szczególnie, jeśli w swoim sklepie masz dużo podobnych do siebie artykułów, których różnice w parametrach decydują o ich przeznaczeniu.

DUŻO PRODUKTÓW W SKLEPIE = WIĘKSZA ILOŚĆ FILTRÓW

Aby dobrze zaplanować filtrowanie produktów, musisz myśleć jak Twój klient. Odpowiedz sobie na pytania, które on z pewnością sobie zada. Pokażę Ci przykład.

Jeśli sprzedajesz zaprojektowane przez siebie zaproszenia, postaw na filtry:

  • okazje (zazwyczaj szukamy zaproszeń na konkretną okoliczność)
  • styl (oferujesz przedmioty,  w których walory estetyczne decydują o ich atrakcyjności)
  • cena (wciąż cena odgrywa jedną z głównych ról przy podejmowaniu decyzji zakupowych)

Dlaczego akurat te trzy a nie “nowości”, “promocje”, “najchętniej kupowane”?

Zastanów się:

  • Zaproszenia zazwyczaj stosowane są przy wyjątkowych okazjach jak śluby urodziny. To oznacza, że na pierwszy ogień użytkownikowi przyda się kategoria “okazja” (lub “okoliczność”)- będzie Ci wdzięczny, że nie pokazujesz mu zaproszeń na chrzest, gdy on wyprawia urodziny.
  • Kupując zaproszenia zawsze robi się to z wyprzedzeniem, więc można je sobie dokładnie przemyśleć  – tutaj Twoje zaproszenia mogą być nawet inspiracją dla stylu imprezy lub dobrze do jej charakteru pasować (kategoria “styl”).
  • Zaproszenia towarzyszą wyjątkowym okolicznościom  – więc użytkownik raczej nie szuka promocji czy okazji, chce być wyjątkowy. Cena będzie ważna, ale niekoniecznie ta promocyjna.

Myśl jak klient – będziesz doskonale sprzedawać.

Pamiętaj o wersji mobilnej dla sekcji z filtrem produktów! Responsywny sklep to podstawa w e-commerce. Przypomnij sobie, jak często robisz zakupy z desktopu, a ile razy z wersji mobile. Dobrą praktyką jest możliwość rozwinięcia domyślnie zwiniętych filtrów w wersji mobilnej lub alternatywnie dodanie ich poniżej listy produktów. Tak, by użytkownik jak najszybciej po wejściu na podstronę kategorii, mógł zobaczyć interesujący go asortyment

Kategorie  – układaj jak półki w sklepie: na widoku i przejrzyście

Kategorie to pierwszy sposób uporządkowania Twojego asortymentu. W zależności od ilości produktów czy usług, jakie oferujesz, ilość kategorii może być różna. Ale pamiętaj: i tutaj sprawdza się zasada “mniej znaczy więcej”, bo to z kolei oznacza krótszy czas na decyzje. Dobrą praktyką jest stworzenie maksymalnie 9 kategorii w jednym poziomie menu. Postaraj się nie przekraczać tej liczby, a w miarę możliwości postaraj się, by było ich 7 lub mniej.

Jak sprawdzić, czy mamy do czynienia z filtrem czy kategorią?

ZRÓB BADANIE ATRYBUTÓW

Jeżeli masz produkt, który w dwóch lub więcej różnych kategoriach ma ten sam atrybut, powinien być jednym filtrem. Czyli:

Użytkownik potrzebuje zaproszenie na chrzest, dla chłopca, w stylu dziecięcym, do 10 zł  – najprawdopodobniej mogą znaleźć się w jednym filtrze: “zaproszenia na chrzest”.

Jeśli Twój asortyment jest naprawdę duży, zastosuj mechanizmy sklepów znanych marek odzieżowych, podziel kategorie na podkategorie. Wyjdź od podziału na płeć i rodzaj ubrania. W podkategoriach np. dzieci podziel asortyment ze względu na wiek dziecka i porę roku.

Bądź swoim najtrudniejszym klientem i układaj sobie drogę zakupu tak, by trafić do koszyka jak najszybciej.

Menu – w klasycznym pasku czy hamburger?

Ukryte menu, zaprojektowane jako trzy równoległe paseczki (wyglądają jak mały hamburger) to od kilku lat silny trend przy projektowaniu sklepów internetowych. Aby zobaczyć jego zawartość, musisz kliknąć lub najechać na hamburgera.

Zdradzę Ci sekret branży – w e-commerce takie menu niezbyt się sprawdza.

Sklep ma być prosty w obsłudze i intuicyjny. Tu nie ma miejsca na szukanie menu, potem asortymentu w kategoriach. Postaw na jasne, czytelne i widoczne menu. Każdy klient będzie Ci wdzięczny.

Komentarz

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

ukryj komentarze
Follow
...

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!