Dlaczego Instagram rządzi w branży fashion | Biznes Zoom
FreshMail.pl

Dlaczego Instagram robi furorę w branży fashion?

Zamierzasz zbudować markę odzieżową i chcesz działać na Instagramie? Świetny pomysł! Dowiedz się, od czego zacząć.

Instagram bardzo szybko stał się medialnym kolosem z zaangażowaniem użytkowników, którego Facebook może tylko pozazdrościć. Ma on w sobie „to coś”, co sprawia, że korzystanie z niego jest łatwe, wręcz intuicyjne, przyjemne i przekonuje do siebie coraz większą rzeszę wyznawców Facebooka. Jeśli dodamy do tego, że używa go obecnie ok 600 milionów ludzi na świecie, a komunikacja odbywa się głównie poprzez materiały wizualne, to nie zdziwi nas fakt, że to platforma, którą fashionbiznes kocha całym sercem. Jeśli więc chcesz zbudować markę odzieżową, to jak najszybciej musisz się polubić z Instagramem.Modelki, sesja zdjeciowa dla biznesu fashion

 

Czym się różni Instagram od innych mediów społecznościowych?

Instagram jest przede wszystkim mniej formalny niż Facebook, Twitter czy Linkedin. Oprócz publikowania tradycyjnych zdjęć reklamowych to, co najbardziej interesuje tzw. followersów, to kulisy powstawania projektów, życia firmy, pokazywanie swojej ludzkiej strony i maksymalne skrócenie dystansu między marką a odbiorcą. Dużą rolę odgrywa w tej chwili również InstaStories – czyli krótkie filmiki. Z drugiej strony Instagram to przekaz obrazem. Fotografia wyraża więcej niż słowa, a piękne zdjęcia to coś, co bardzo przyciąga użytkowników.

 

Klient idealny versus grupa docelowa

Według badań przeprowadzonych przez IR Center z 2016 roku wynika, że w Polsce z Instagrama najczęściej korzystają kobiety. Mężczyźni to ok 37% użytkowników. Najwięcej, bo 35% stanowią osoby do 24 roku życia, ale tak naprawdę granicą popularności tej platformy jest wiek ok 34 lat. Użytkowników Instagrama +35 jest zdecydowanie mniej. Jeśli więc swoje produkty kierujesz do osób młodych, to dynamiczny profil na Instagramie jest obowiązkowy.Chłopak robi zdjęcia do reklamy na instagramie

 

Jak powinien wyglądać profil i komunikacja poprzez Instagram?

  1. Konto musi zawierać dokładną nazwę firmy i najlepiej, jeśli będzie ona taka sama na wszystkich platformach społecznościowych. Jeśli posiadamy profil na Facebooku, sklep online, blog itp. to powinniśmy te konta zintegrować.
  2. Starannie przemyślane bio (opis firmy) z najważniejszymi informacjami, ale też przykuwające uwagę. Oczywiście w opisie powinien pojawić się też link do naszej strony internetowej lub sklepu online.
  3. Posty ze zdjęciami, video lub grafiką doskonałej jakości. Przez ostatnie lata wraz z popularnością social mediów nasza wrażliwość na jakość obrazu znacznie wzrosła. Nie umiesz zrobić dobrego zdjęcia? To trochę się poducz – to nie jest takie trudne, a warto nabrać trochę szlifu.
  4. Okazuje się, że na popularność i zaangażowanie postów wpływ ma nie tylko kompozycja czy jakość zdjęcia, ale też użyty filtr. Wykonano nawet badania wpływu filtrów na zaangażowanie. Oczywiście w zależności od branży te filtry będą różne, ale branży modowej najpopularniejsze to Kelvin, Valencia oraz Nashvile. Wszystkie trzy wprowadzają delikatnie klimat retro.
  5. Umiejętne wykorzystywanie hashtagów. Dzięki nim łatwiej dotrzeć do większej liczby odbiorców, ale trzeba pamiętać że powinno się używać tych, które są związane z branżą i są w danym momencie na topie. Warto też dodawać jednocześnie hasztagi biznesowe np. #zakupyonline #shoponline wraz z opisującymi post np. #bialasukienka #summer.
  6. Systematyczność i interakcja. O tym, że powinno się publikować systematycznie nie trzeba chyba już nikogo przekonywać, ale wciąż wiele firm zapomina o równie ważnej rzeczy jak interakcja. Lajkowanie i śledzenie innych profili naprawdę się opłaca. Dotyczy to nie tylko małych czy nowych marek, ale też tych gigantycznych. Warto brać przykład np. ze Starbucksa, który wchodzi w interakcje z innymi użytkownikami prosząc o możliwość publikacji ich zdjęć kawy na swoim profilu. Dlaczego to robi, przecież nie musi? Odpowiedź brzmi: przywiązanie do marki i znów „ludzka twarz” giganta.
  7. Spójny content związany z tematyką marki. Oczywiście można wrzucić (a nawet powinno się) foto z wyjazdów, obiadu w restauracji czy wypoczynku, ale staraj się by miało to związek z życiem firmy, a nie typowo prywatnym. Relacja z zakupu materiałów, biznesowy lunch itp. dają poczucie transparentności firmy i zaspokajają potrzebę podglądania.
  8. Treści niepowielane z innych kont społecznosciowych. Dotychczasowych fanów z innych portali oczywiście należy zachęcać do odwiedzania profilu na Instagramie, ale trzeba się najpierw zastanowić, co fani zyskują. Jeśli powielamy treści to tak naprawdę nie otrzymują od nas nic nowego i zapewne nie będą zainteresowani śledzeniem. Staraj się różnicować treści między platformami i na Instagramie wrzucać czasem zdjęcia z pokazów, targów lub innych wydarzeń (patrz pkt. 7).

 

Współpraca z instagramowymi influencerami.

To temat rzeka – powie każdy początkujący projektant. Infuencer marketing to tak naprawdę inna forma rekomendacji, która jest przecież znana od dawna.  Faktem jest jednak, że prawie wszyscy korzystają z tej nowej formy promocji. Odpowiednio dobrany promotor potrafi podnieść sprzedaż, ale trzeba umieć odróżnić profesjonalne osoby od przypadkowych, których celem jest po prostu zdobycie darmowego ciucha. Chyba każdy właściciel marki odzieżowej i pokrewnych może dużo powiedzieć na temat zasypywania go wiadomościami, e-mailami i komentarzami mnóstwa dziewczyn i kobiet, które liczą na współpracę czytaj gratisa.  Może się, bowiem okazać, że zamiast zysków będziemy mieć same straty i obrazimy się na tę formę promocji na długo. A szkoda by było. Jak zatem znaleźć dobrego promotora na Instagramie?

  • Kieruj się raczej contentem niż liczbą (choć oczywiście ona też jest ważna).
  • Współpracuj z influencerami, którzy pasują do Twojej marki, dzięki temu dotrzesz do właściwej grupy odbiorców.
  • Staraj się wybierać takich, których istnienie w social mediach nie opiera się wyłącznie na promocji marek, ale na umiejętnym wpleceniu promocji w publikowane treści.
  • Miej jasno określone cele i monitoruj efekty współpracy.

 

Kto to robi dobrze? Czyli bierz przykład z najlepszych!

Daniel Wellington – jeśli obserwujesz choćby kilka kont z dużą ilością followersów, to zapewne ta marka nie jest Ci obca. Podstawą sukcesu tego producenta zegarków jest obecność w social media, a w zasadzie zalew mediów społecznościowych. Marka wykorzystuje do współpracy infuencerów, którzy mają mniejsze konta instagramowe, a wynagrodzeniem jest reklamowany produkt. Nie traci, więc pieniędzy na olbrzymie wynagrodzenia. Dodatkowo firma buduje społeczność osób prywatnych dodając zdjęcia otagowane #danielwellington na swój profil. W ten sposób zwiększa zainteresowanie sobą, bo użytkownicy starają się publikować oryginalne i ładne zdjęcia ich produktów.

LocalHeroes – świetny przykład budowania świadomości marki. Profil wyróżnia się na tle innych konsekwencją tworzenia treści oraz spójną kolorystyką. Używane barwy dominujące na profilu korespondują z tymi, które marka stosuje w swoich projektach odzieży.

Bohoboco– genialne, wyróżniające się video, które pozwala zobaczyć stylizacje w 360 stopniach. W ten sposób można dostrzec nawet najmniejszy detal ubioru. A poza tym profesjonalne zdjęcia i spójny content.

 

Jak się jeszcze wyróżnić

  • angażuj
  • łam schematy
  • bierz przykład z najlepszych
  • pomyśl o płatnej reklamie – bez niej dziś ani rusz
  • pamiętaj o konkursach – są uwielbiane na Instagramie

 

Instagram to miejsce gdzie wszystko dzieje się szybko, nie ma czasu na dłuższe zawieszenie uwagi, a profil często oceniany jest poprzez 6 najnowszych zdjęć.  Jest mnóstwo pięknych instagramowych kont, więc żeby przykuć uwagę, trzeba włożyć sporo pracy. Ale warto! Nie ma obecnie lepszej platformy do budowania marki. Powodzenia!

Jeśli chcesz, abyśmy profesjonalnie zajęli się Twoim Instagramem napisz tutaj: [email protected]

 

 

 

Ewelina Maćkowska

Specjalistka ds Mediów Społecznościowych

Biznes Zoom

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top

Pudełko i CD
Chcesz pobrać darmowe infografiki ? Tak!

Wpisz poniżej adres e-mail, na który ma zostać wysłany bezpłany zestaw infografik! Zapisz się na nasz newsletter:

FreshMail.pl