10 trendów w eCommerce w 2021 roku

Jak każda dziedzina designu, projektowanie UX również ewoluuje. I podobnie jak ze wszystkim, co ewoluuje, możemy obserwować pojawiające się trendy. Projektanci powinni być dobrze poinformowani o aktualnych tendencjach i wykorzystywać je w miarę możliwości. Nie możesz pozwolić sobie na to, aby je przegapić i zaprojektować przestarzały sklep internetowy. Co więcej, musisz zrobić to, zanim ten sam krok wykona konkurencja.

“Design is the body language of your marketing. Don’t slouch.”

– Mark King

# 1 Zaawansowana personalizacja

w projektowaniu to podejście, w którym firma lub marka tworzy indywidualne treści i rekomendacje dla każdego użytkownika na podstawie dostarczonych informacji: daty urodzenia, stanu cywilnego, historii oglądania i zamówień itp. Głównym celem personalizacji jest sprawienie, aby użytkownik poczuł, że treści są tworzone specjalnie dla niego, zwiększając w ten sposób współczynnik konwersji, czyli sprzedaż.

Takie marki jak Google czy Facebook nieustannie pracują nad rozwijaniem spersonalizowanych asortymentów. Za pomocą algorytmów proponują materiały i treści dostosowane pod zainteresowania odbiorców. W przyszłości będzie to tylko postępowało, dostosowując swój wygląd, położenie elementów do poszczególnych osób.

 

# 2 Elementy 3D

Ilustracje 2D i płaskie teksty należą już praktycznie do przeszłości. Już dzisiaj w projektowaniu interfejsu użytkownika ważne jest, by mógł on doświadczyć czegoś niezwykłego. To, co zaczęło się od świata gier, teraz rozwija skrzydła w aplikacjach mobilnych, a nawet w tworzeniu stron internetowych czy sklepów. Dzięki wprowadzeniu efektów 3D i wypieraniu awatarów, możemy przyciągnąć na dłużej uwagę odbiorcy. Dobrym przykładem tego jest widok 360 stopni. Chociaż nie jest to dokładnie widok 3D, to daje użytkownikom poczucie oglądania danego obrazu w rzeczywistości.

 

# 3 Animacja

Wzrok podąża za ruchem. Użytkownicy w każdym wieku i pokoleniu lubią oglądać wciągające animowane historie i korzystać z interaktywnych ekranów. Łącząc minimalistyczny wygląd z odważnymi i ciekawie wyglądającymi elementami, możesz zarówno przyciągnąć użytkowników, jak i skutecznie informować ich na dany temat. Animacji będzie coraz więcej w 2021 roku. Zarówno interfejsowe (mikro animacje przycisków i przejść), jak i duże marketingowe, w tym 3D. Dodatkowo, przy pomocy animacji marka może opowiedzieć swoją historię znacznie lepiej niż statyczny obraz lub zwykły tekst. To samo dotyczy produktu, tak jak miało to miejsce w przypadku mojego klienta, producenta ekskluzywnej wódki.

 

# 4 Glassmorfizm

Znasz już najnowszą innowację zwaną glassmorfizmem? To najnowszy trend w interfejsie użytkownika, który opiera się głównie na efekcie zwanym rozmyciem tła i zasadniczo tworzy efekt jak „przez szybę” na elementach. Został wprowadzony w systemie Windows Vista, a później w iOS7, ale wygląda na to, że zostanie trochę dłużej w nowej, odświeżonej formie!
Dzięki delikatności tego efektu wydaje mi się, że interfejs wygląda po prostu przyjemnie. Projekty wykorzystujące rozmyte tło wyglądają niesamowicie organicznie, ciepło i przytulnie.

 

# 5 Gradient

Gradienty to trend, który obowiązywał w połowie lat 90. Teraz powraca i to w wielkim stylu. Logo Instagrama jest tego dowodem, a ostatnio także nowe logo Messengera.

Gradienty mogą wiele zdziałać, od nadawania głębi po wzbogacenie wizualne, które przyciąga zainteresowanie użytkowników. Ale dzieje się tak tylko wtedy, gdy wiesz, co robisz. Najnowszym trendem w gradientach jest ograniczenie kontrastu. Płynniejsze przejścia kolorów są przyjemniejsze dla oka. Oprócz dodania odrobiny koloru do projektu, gradienty z mniej kontrastującymi kolorami mogą również kierować działaniami użytkownika, jeśli są używane we właściwy sposób.

Chociaż jest to trend, który można dość łatwo uwzględnić w projekcie interfejsu użytkownika, należy wziąć pod uwagę wiele uzupełniających się czynników. Zamiast po prostu mieszać dowolne dwa kolory, eksperci od projektowania UX podchodzą teraz do koła kolorów znacznie poważniej. Uzupełniające się kolory i miękkie przejścia zyskują na popularności. Ponadto kolory Twojej marki i psychologia kolorów powinny wpływać na sposób korzystania z gradientów w projekcie.

# 6 Estetyczny minimalizm

Prawdopodobnie trend, który osobiście najbardziej lubię i który ma już swoją wyrobioną pozycję na rynku. W przyszłym roku zauważalnie wzrośnie ilość sklepów internetowych wykorzystujących minimalizm form i kształtów. Nie ma nic bardziej estetycznego niż prosty i czytelny interfejs użytkownika. Witryny takie jak sklep Ani Kuczyńskiej jest doskonałym przykładem na to, że nie potrzebujesz wymyślnego interfejsu użytkownika ani „efektu wow”, aby Twój produkt wyglądał absolutnie zdumiewająco. Niestety wciąż wiele osób tego nie rozumie.

 

# 7 Struktura geometryczna

Coraz więcej projektów ma bardzo uporządkowaną, chciałoby się nawet powiedzieć konserwatywną strukturę wizualną. To sprawia, że informacje wyglądają na naprawdę uporządkowane! Jednym z najpiękniejszych przykładów geometrycznej struktury interfejsu jest sklep internetowy Rituals. Można czerpać niesamowitą przyjemność z uporządkowania i harmonii tej witryny.

 

# 8 Duża typografia

Typografia, czyli dobór kroju pisma i jego użycie. Istnieje wiele przykładów dużej, wyrafinowanej typografii odgrywającej główną rolę w projekcie produktu. Niektóre z nich są nawet całkowicie oparte na typografii – a wynik jest często interesujący. Wybór kroju pisma jest często dość ekstrawagancki, wpisujący się w najnowsze trendy, jeśli chodzi o zastosowany font.

 

# 9 Brutalizm

Jest to trend, z którym mam największy problem. Nazywa się brutalizmem i wygląda tak, jak sugeruje to nazwa – silne kontrasty, często nieprzyjemna typografia i wiele problemów z dostępnością i czytelnością. Ale rozumiem – główna idea, która się za tym kryje, to w zasadzie dekonstrukcja tego, co postrzegamy jako piękne i przydatne. O dziwo widzę, że wiele witryn i aplikacji faktycznie realizuje ten trend! Jedną z nich jest strona internetowa stacji radiowej Newonce.

 

# 10 Od perfekcyjności do unikatowości

W ostatnich latach wiele sklepów internetowych skupiało się na idealnym projekcie, w którym wszystko jest dobrze przemyślane i precyzyjne. Ten trend prawdopodobnie ulegnie zmianie w 2021 roku, ponieważ unikalny projekt zyskuje na znaczeniu. W rzeczywistości trend ten dotyczy projektów, które wyglądają na „niekompletne”. Jednak głównym zamysłem jest to, że projektanci mogą nadać tej niekompletności profesjonalny i zarazem niepowtarzalny wygląd za pomocą znanych elementów, inaczej ułożonych i zaprezentowanych.

Nie czekaj aż konkurencja zrobi to jako pierwsza

Co roku pojawiają się nowe trendy w projektowaniu UX. Planując kreację dla swojego sklepu internetowego, warto więc zwrócić zrobić porządny research wśród konkurencji i nie tylko, by nie doprowadzić do przesycenia rynku danym efektem. Bo wtedy zamiast unikalnego projektu, zostajemy z kolejnym podobnym sklepem.

Szymon Gajewski

Podobne artykuły

Comment

This post doesn't have any comment. Be the first one!

hide comments
Follow
...

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!