Jak wymyślić nazwę firmy | Biznes Zoom
FreshMail.pl

Jak wymyślić nazwę firmy, czyli naming

11 sposobów na nazwanie biznesu

Nazwa jest ważna

Wybór nazwy firmy jest kluczowym elementem jej marketingu. Stanowi w dużej mierze o tym czy klient w pierwszej chwili się zatrzyma i zainteresuje, czy pójdzie dalej. Wokół firmy, wokół jej nazwy można stworzyć całą historię i w momencie zetknięcia z nią od razu rusza wyobraźnia i emocje naszego klienta. A to na tym w dzisiejszych czasach najbardziej zależy specom od marketingu, bo już wiedzą po latach doświadczeń i badań psychologicznych, że klienta trzeba poruszyć, przybliżyć i zaprzyjaźnić.

Szukaj nazw oryginalnych, ale nie za oryginalnych – możliwych do zapamiętania, nazw przyjaznych, niezbyt kwadratowych itd. Zalety i opisy można mnożyć, ale! Czyż nie kochamy konkretów?

A zatem jak wygląda ten proces twórczej zabawy (bo to jest forma zabawy) w wymyślanie nazwy?

Trzeba się poinspirować, zaczerpnąć trochę wiedzy. Wtedy będzie łatwiej. Pamiętaj też, aby za każdym razem sprawdzić czy jest wolna domena w sieci. Można to zrobić choćby tu.

 

A oto 11 przykładów, jak wymyślić nazwę firmy:

1. Nazwa zawiera w sobie cel działania firmy. Przemyśl więc najpierw swoje cele. Komu będzie służyć Twój biznes, komu pomagać i w czym? Dla przykładu firma transportowa i wypożyczalnia samochodów to może być: Wóz albo przewóz.

2. Nazwa może zawierać nazwisko rodowe. Jeśli dobrze, ciekawie brzmi może warto w to pójść. Czyż nie jest ładnie brzmiącą nazwą E. Wedel?

3. Wartości firmy. Firma meblarska, dla której ważna jest przestrzeń, w której mieszka człowiek, firma szanująca tę przestrzeń i jego mieszkańców może się nazwać Szacunek dla przestrzeni.

4. Jeśli masz firmę z obszaru designu, grafiki, rękodzieła itp. pozwól sobie na więcej luzu. Forma nazwy może być żartobliwa np. Wytworki. Kojarzy się z jakimiś stworkami. Ważna jest oczywiście też grupa docelowa. Tutaj nazwa celuje w dzieci, ale też i w dorosłych, którzy są w kontakcie ze swoją dziecięcą naturą i lubią kupić sobie Wytworka.

5. Uważaj na zapożyczenia z innych języków. Jeśli Twój klient nie zna danego języka, nie wymówi i nie zapamięta nazwy, choć Tobie wydaje się oczywista. Najczęściej mówimy tu o języku angielskim, ale bywa i tak: Residence de la Beaute. Znam to miejsce i nikt nie mówi na nie inaczej niż: Salon. Ale są słowa uniwersalne, pojawiające się w np. po polsku i po angielsku jak słowo: my. Ciekawie zabrzmi więc: My patataj, jako nazwa stadniny koni.

6. Skojarzenia. Czasem chcemy, aby nam się kojarzyło. Wypisz więc na kartce wszystkie pozytywne i neutralne słowa kojarzące Ci się z branżą czy po prostu Twoją firmą. W takiej burzy mózgów pozwól sobie na słowotok i nieocenianie. Efekt końcowy wyłoni się w trakcie.

7. Znajomi i rodzina. Wyślij zbiorczego maila albo zrób wydarzenie na Facebooku. Napisz mniej więcej, czego potrzebujesz i jaka jest tematyka. Mój znajomy zrobił kiedyś taki konkurs na Facebooku. Wygrałam go nazwą lubianedrewniane.pl i otrzymałam w nagrodę wybrany wyrób.

8. Synonimy. Skoro są jakieś słowa, które Ci chodzą po głowie, to wpisz je do słownika synonimów. Może tam właśnie odnajdziesz to jedyne.

9. Dobrze brzmią też same litery, zestawy liter, jak IBM czy BBC. Nie muszą tak naprawdę nic znaczyć, ale są łatwe do zapamiętania.

10. A jak już naprawdę się nie da, to zwróć się do komputera, a on za Ciebie załatwi temat. Tam wpisując jedno słowo dostajesz dziesiątki świetnych wariantów. Nam się bardzo podobało po wpisaniu słowa biznes nazwa dla firmy kobiecej – Bizneska.

http://www.naminum.com/
http://www.businessnamegenerator.com/

11. A dla tych, którzy uważają, że warto zainwestować zalecamy zwrócenie się do specjalisty namingu, który podpowie Ci, jak powinna brzmieć Twoja nazwa firmy. Podaj jako warunek współpracy, by copywriter (autor tekstów) dopisał do tego też przynajmniej jedno hasło reklamowe i slogan.

Więcej informacji o Namingu w Biznes Zoom pod tym linkiem: Naming Biznes Zoom

A zatem do dzieła! Nazwij się!

Jeśli ten artykuł Cię zainspirował, to wrzuć w komentarzu swoją nazwę!

 

 

 

Autor: Agnieszka Kubik

Marketing manager i copywriter Biznes Zoom

agnieszka.kubik@bizneszoom.pl

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim!

26 thoughts on “Jak wymyślić nazwę firmy, czyli naming

  • Stworzenie nazwy i hasła to zazwyczaj dwa oddzielne etapy. Nie można oczekiwać, że przy tworzeniu nazwy copywriter stworzy jeszcze do tego hasło. Może to zrobić w ramach kolejnego projektu, ale nie powinno się od niego wymagać, że będzie to zrobione jako dodatek do nazwy.

  • Dzięki Goga za comment. To ważne, że są różne opinie i różne punkty widzenia. Ja osobiście w moich poglądach inspirowałam się książką Pawła Tkaczyka „Zakamarki marki”. Tam napisał o tych hasłach i doszłam do wniosku, że w sumie ma rację. Czy uważasz, że taka koncepcja „psuje” rynek?

  • Gliko. To moja nazwa. Zaczerpnieta z greckiego. Oznacza słodkosc. Tak zwracal sie do mnie pewien greg gdy odbylam 3 miesieczne wakacje wlasnie w Grecjii. I spodobala mi sie. Glugo byl to moj nick na wszelkich portalach. Az w koncu pasowal tez do firmy…bo robie torty artystuczne i jestem cukiernikiem.

  • Problem z wymyśleniem nazwy mnie chyba nie dotyczy 😉 , ale zawsze ważne jest przemyślenie za i przeciw spośród wielu wymyślonych (czy też podpowiedzianych) nazw. Na marginesie dodam, że Twoje „My patataj” jako nazwa stadniny brzmi , jak dla mnie, rewelacyjnie – onomatopeja w nazwie – super! 🙂

    • Dziękuję bardzo. Ja czasem tymi nazwami żyje, otaczają mnie ze wszystkich stron, mówią do mnie i inspirują. Też tak to widzę czy raczej słyszę – nazwy są wszędzie;)

  • Tez się długo głowicami nad swoją nazwa, aż w końcu zdecydowałam się na Za słodko za słono 🙂 sama wpadła do głowy o poranku przy kawie 🙂

    • Kojarzy mi się z piosenką. Ale spojrzałam, że jest Pani „edukatorem (ciekawe słowo) żywieniowym”, czyli w nazwie chodzi o to, aby nie było ani za słodko ani za słono. A kiedy nie jest ani ani, to jak jest?

  • Co sądzisz Agnieszko o takiej nazwie jak „Kwestia zmiany”. Firma bedzie dotyczyła rozwoju osobistego, style coachingu z elementami Beauty 🙂 daj znac co o tym sądzisz. Pozdrawiam. Ewa

    • Droga Ewo! Dziękuję za przesłanie zapytania. Podoba mi się ogólnie nazwa Style Coaching. „Kwestia zmiany” jest bardzo oryginalna. Wskazuje na coś z początku negatywnego. Automatycznie się kojarzy ze złym przechodzącym w dobre. Podejrzewam jednak, że może być trudniej w użyciu typu: -byłam w „Kwestii zmiany”, -skorzystałam z „Kwestii zmiany”. Może się skończyć na mówieniu samej „Kwestii”. A to słowo dość teatralne/aktorskie. A zatem – fajnie, ale ryzykownie.

  • Bardzo dziękuję za artykuł bardzo inspirujący. Dziękuję też za przygotowanie mnie do wymyslenia mojej nazwy firmy. Polecam Biznes Zoom i ich usługi.

  • Ostatnio przechodziłam przez proces poszukiwania nazwy dla jednego z moich projektów. Kilka dni spisywała wszystko, co tylko przyszło mi do głowy. Część fantastycznych nazw była już zajęta, więc czułam się okropnie sfrustrowana. Jednak wpadłam w końcu na nazwę SINNE (z niem. Zmysł) – o tym, co kryje się za nazwą jeszcze nie mogę powiedzieć 🙂

    • Znam niemiecki. Faktycznie jest to piękne niemieckie słowo, brzmiące bardzo poetycko w tym języku. A czy oferta jest związana z Niemcami? Nie chcę deprecjonować Pani pomysłu, a jedynie zauważyć, że dla Polaków, może to brzmieć jak sine, czyli kolor o niezbyt korzystnej konotacji skojarzeniowej.

  • A co Pani sądzi o używaniu polskich znaków w nazwie? Zakładam firmę zajmującą się szyciem Torebek, opasek dla dzieci, kocyków, maskotek bawełnianych i ogólnie artykułami dla dzieci. Zastanawiałam się nad nazwą „Rufi i Spółka” lub „Modraszka”. W przyszłości mam zamiar wprowadzać postacie zwierzęce do swojej kolekcji i dlatego bardzo mi się podoba ta pierwsza nazwa, ale sama już nie wiem (Rufi to nazwa mojego ukochanego yorka). Nie wiem czy będzie się kojarzyć z artykułami dla dzieci, próbowałam wymyślić coś z połączenia imienia i nazwiska, ale nic sensownego mi nie wyszło. Co o tym Pani myśli?

    • Pani Krystyno,
      nazwa Rufi bardzo fajna. Kojarzy się dziecięco. Widzę, że jednak nie ma co liczyć na rufi.pl. Teraz jest nowy system domen, są to często po prostu chodliwe słowa, np. rufi.love. W spółkę bym nie wchodziła, bo rozumiem, że chodzi o spółkę zabawek – zwierzątek, ale to firma i tu spółki brzmią jednak dość biznesowo. Modraszka też super!

  • Dzień dobry, Agnieszko, bardzo wartościowy wpis – pokazujesz drogi. Uzmysławiasz możliwości.
    Następnym razem, gdy ktoś zafiksuje się na nazwie, która z punktu widzenia osoby postronnej jednak ma wady… – odeślę tę osobę do Twojego artykułu, co mam nadzieję pomoże takiej osobie zweryfikować pomysły nim zabrnie za daleko…
    Pozdrawiam serdecznie 🙂

  • Mam dość duży dar do wymyślania nazw – wymyśliłam kilka nazw firm znajomych, które okazały się bardzo trafne. Sama zwracam uwagę na grę słów, ich znaczenie w kontekście określonej firmy, osoby, produktu. Bo słowa….dużo mówią – zwłaszcza między wierszami 🙂

    • Czasem może nas pozytywnie zaskoczyć. Ostatnio szukałam nazwy dla marki projektanckich ubrań. Klimat dotyczył tkanin naturalnych, orgnicznych. Okazało się, że nazwa, która została wybrana przez projektantkę (słowo nieistniejące w j. polskim) oznacza w malezyjskim: autentyczny. A więc – idealnie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top

Pudełko i CD
Chcesz pobrać darmowe infografiki ? Tak!

Wpisz poniżej adres e-mail, na który ma zostać wysłany bezpłany zestaw infografik! Zapisz się na nasz newsletter:

FreshMail.pl