Kolory w biznesie | Biznes Zoom
FreshMail.pl

Kolory w biznesie

KOLOR LOGO – WZMOCNIJ PRZEKAZ SWOJEJ MARKI

Kolorom przypisujemy szczególne znaczenie i symbolikę. „Żółte tulipany to symbol fałszu i zdrady”- studziła mój entuzjazm prababcia, kiedy otrzymałam taki właśnie bukiet. Wszyscy więc mamy pewne skojarzenia przekazywane z pokolenia na pokolenie. Doskonale wiemy, że czarny to kolor żałoby, czerwony symbolizuje namiętność, a biały przywodzi na myśl niewinność. Jakie przesłanie niosą zatem barwy przesłanie w biznesie?

 

EMOCJE POD KOLORYSTYCZNĄ KONTROLĄ

65% klientów deklaruje, że w procesie zakupowym, kluczowe znaczenie przy podjęciu decyzji ma właśnie kolor. Naukowcy od lat udowadniają, że kolory mają silny wpływ na umysł człowieka i mogą wyzwalać lub studzić w nich konkretne emocje i zachowania. Ta wiedza ma swoje zastosowanie w wielu dziedzinach. W oznakowaniu drogowym czerwony kolor zatrzymuje, pobudza i alarmuje, przez co uczestnik ruchu reaguje szybciej i uważniej.

Podobne badania prowadzą najwięksi gracze rynkowi i z sukcesem wykorzystują je przy budowaniu identyfikacji firmy. Nie bez przyczyny największe sieci barów fast-food stosują nagminnie zaskakująco podobne kompozycje kolorystyczne- żółć i czerwień w ciepłej tonacji. Ten, wydawałoby się, prosty zabieg wizerunkowy ma swoje zupełnie poważne uzasadnienie zwane „Teorią keczupu i musztardy”, wyjaśniające wpływ wspomnianych kolorów na ludzki mózg. Czerwony działa na podświadomość. Podobnie jak w przypadku oznakowania drogowego, ma za zadanie zatrzymać potencjalnego klienta i przyciągnąć jego uwagę, a ciepły żółty odcień jest odpowiedzialny za wyzwolenie potrzeby przekąszenia czegoś.

Idąc w ślad za gigantami marketingu, ty również możesz zamienić kolory w potężną broń w walce o klienta, jednak najpierw musisz nauczyć się nią posługiwać.

 

 

CIEPŁO – ZIMNO

Zanim przejdziemy do bardziej szczegółowej specyfikacji znaczeń kolorów, warto na moment pochylić się na najbardziej podstawowym – znanym już w XVIII wieku – podziale ze względu na temperaturę. Kolory ciepłe – energetyczne i żywe- pobudzają i zwracają uwagę w większym stopniu niż kolory chłodne. Kojarzą się często z dynamiką, poczuciem szczęścia i pogody ducha. Doskonale zatem wpiszą się w identyfikację firmy związanej z branżą dziecięcą, branżą rozrywkową czy gastronomiczną. Kolory chłodne mają działanie kojące i uspokajające. Zdecydowanie wskazują na powagę, intelekt, technologię, czy elegancję, co świetnie koresponduje np. z branżą prawniczą, medyczną czy informatyczną. W tym podziale barwy takie jak biel, czerń i szarość są uznawane za neutralne, a więc stanowią dobre dopełnienie kolorów zarówno z palety ciepłej jak i chłodnej.

koło kolorów

 

KOBIETY VS. MĘŻCZYŹNI

Podobno kobiety rozpoznają zdecydowanie więcej kolorów niż mężczyźni (pistacjowy, chabrowy, czy tycjanowy mogą stanowić dla nich łamigłówkę). Istnieją też odcienie uznawane za kolory płci, czyli różowy przypisany jest do kobiet, a niebieski do mężczyzn, co wybitnie przejawia się w projektach opakowań kosmetyków.

Skoro już na tym etapie pojawiają się różnice, to również w biznesie warto uwzględnić tę odmienność. Mężczyźni wykazują najsilniejsze preferencje wobec koloru niebieskiego (57%), zielonego (14%), czarnego (9%) i czerwonego (7%), najmniejsze natomiast w przypadku odcienia wobec brązowego (27%), fioletowego (22%), pomarańczowego (22%) i żółtego (13%). Ulubionym kolorem kobiet jest również, co ciekawe, niebieski (35%), zaraz za nim fioletowy (23%), zielony (14%) i czerwony (9%). Najmniej preferowane przez kobiety barwy to pomarańczowy (33%),

brązowy (20%), szary (17%) i żółty (13%). Można zatem śmiało założyć, że przy marce, której targetem są obie płci możemy bez obaw stosować kolor niebieski i zielony, a zdecydowanie unikać pomarańczu i brązu.

Próbnik kolorów

 

KOLORY W PRAKTYCE

Każda barwa ma swoje znaczenie i specyficzne działanie w naszej kulturze. Jednakże
w różnych częściach świata ta sama barwa potrafi mieć skrajnie odmienną symbolikę. Biel w Chinach i Japonii jest odczytywana jako kolor żałobny, czerwień w Ameryce Łacińskiej nawiązuje do śmierci, a wśród Malezyjczyków zieleń oznacza chorobę. Z tego powodu, marki międzynarodowe muszą doskonale znać symbolikę używanych kolorów w różnych kręgach kulturowych, żeby nie popełnić nietaktu. W tym artykule skupimy się jednak na rynku rodzimym.

 

NIEBIESKI

SPOKÓJ – OPANOWANIE – ELEGANCJA – TECHNOLOGIA – NAUKA

To bezpieczny kolor „unisex”, który kojarzony jest przede wszystkim ze spokojem, opanowaniem i harmonią. Odcienie błękitu dodają powagi i elegancji, ale przede wszystkim kreują wizerunek firmy jako autorytetu i jako marki godnej zaufania. Kolor ten ma również wydźwięk informacyjny i naukowy- wiele uniwersytetów, firm szkoleniowych czy instytutów stosuje go w swojej identyfikacji. Niebieski jest chętnie wykorzystywany w dużych korporacjach, takich jak np. Credit Suisse czy Nokia. Kolor ten równie mocno komunikuje nowoczesnością i technologiami, przez co upodobały go sobie takie firmy jak Samsung, IBM i Microsoft dla Windows.

 

CZERWONY

EMOCJE – PASJA – ENERGIA – MIŁOŚĆ – APETYT

Ta barwa ma niesłychane możliwości przyciągania. Natychmiast zwraca uwagę i sygnalizuje, że treść jest bardzo ważna. Czerwień stymuluje apetyt, jest wiązana z pasją i energią (naukowcy dowodzą, że podnosi ciśnienie krwi), a nawet z niebezpieczeństwem. Jako kolor miłości oczywiście wyzwala najsilniejsze emocje. Bardzo często stosowany w branżach związanych z żywnością (raczej tą mniej zdrową, w opozycji do zielonego koloru związanego z produktami BIO), tak jak Lay’s, Coca-Cola czy wspomniane już fast-foody typu McDonald’s. Barwa czerwona świetnie sprawdza się w branży rozrywkowej niosąc zapowiedź silnych emocji- przykładem jest Netflix i AXN.

 

ŻÓŁTY

OPTYMIZM – RADOŚĆ – ENERGIA – BEZTROSKA – PEWNOŚĆ SIEBIE – LOGIKA

Optymizm to jego drugie imię. Żółty kolor natychmiast wyzwala pozytywne emocje w odbiorcach, wzbudza radość i energię. Często stosuje się go do przyciągnięcia uwagi (podobnie jak czerwień) osób, które robią zakupy w sposób impulsywny. Barwa ta przywodzi na myśl ciepło, słońce i wakacje, przez co kojarzy się z radosną, rodzinną beztroską. Dodatkowo jest to kolor pewności siebie i logiki. Świetnie wpisuje się w wizerunek marek związanych z rodziną, takich jak IKEA, Chupa-Chups, Cheerios. Pojawia się również w branży motoryzacyjnej i spedycyjnej: CAT, Shell, Continental’s, Ferrari czy DHL.

 

 

ZIELONY

NATURA – EKOLOGIA – ZDROWIE – WZROST – PIENIĄDZE

Pierwsze skojarzenie to niemal zawsze natura i środowisko. Zieleń od zawsze reprezentowała wszystko co związane z naturą, a więc jednocześnie zdrowy styl życia, ekologię jak również wzrost i ekspansję. Barwa ta ma jeszcze jedną, bardzo ważną symbolikę: zielone dolary, pieniądze i bogactwo. Kolor zielony wykorzystywany jest zatem w markach związanych z naturą i ekologią jak Animal Planet czy Greenpeace, ale i we wszelkiej maści produktach związanych ze zdrowiem i certyfikatem BIO. Zieleń upodobały sobie również instytucje związane z pieniędzmi jak Bank WBK, Credit Agricole i BNP Paribas.

 

 

CZARNY

POTĘGA – SIŁA – WYRAFINOWANIE – LUKSUS – ELEGANCJA

Wbrew powszechnej opinii, że kolor czarny symbolizuje żałobę, marki z powodzeniem wykorzystują go ze względu na aspekt potęgi, siły, wyrafinowania i elegancji. Niemal zawsze kojarzy się z luksusem i produktami premium. W odbiorze konsumentów, produkty ubrane w czarną barwę są drogie i ekskluzywne. Nie dziwi więc, że kolor ten upodobały sobie marki luksusowe jak Nike, Puma, Adidas, Chanel, Louis Vuitton czy potęga rynku technologicznego Apple.

 

 

FIOLETOWY

MAJESTAT – KREATYWNOŚĆ – MĄDROŚĆ – WYOBRAŹNIA – MAGIA

Kolor władzy, majestatu i respektu. Stymuluje kreatywność i umiejętności rozwiązywania problemów. Jednocześnie reprezentuje mądrość, wyobraźnię i magię. Jaśniejsze odcienie często stosuje się w branży kosmetycznej, w szczególności w salonach kosmetycznych. Fiolet pojawia się wśród takich marek jak Hallmark, RICS, które również wykorzystują inne motywy nawiązujące do władzy. Branża kosmetyczna jest też pełna fioletu- znajdziemy go wśród marek takich jak Urban Decay, Christian Breton czy Clarena.

 

CZY JUŻ MASZ SWOJE KOLORY BIZNESOWE?

Tworząc swoją własną markę pamiętaj o tym, że kolor to potężne narzędzie psychologiczne. Wiedza o wpływie kolorów na ludzki umysł jest już dość powszechna i eksploatowana na wielu polach, więc możesz z niej korzystać tak jak największe marki na rynku. Pamiętaj, że ogromny odsetek klientów kupuje produkty w nieświadomości, że to właśnie kolor logo lub opakowania był stymulantem do działania i przyniósł konkretne informacje np. o zaufaniu, naturze, jakości czy technologicznym zaawansowaniu. Odpowiednio dopasowana kolorystyka pomoże również wygenerować konkretne zachowania na stronach internetowych czy materiałach komunikacyjnych. Przy okazji, oto nasz artykuł o komunikacji w internecie. Dowiesz się w nim więcej o dalszych krokach w kreowaniu wizerunku.

Jeśli potrzebujesz porady, albo chcesz, abyśmy wykonali dla Ciebie projekt logo czy identyfikacji wizualnej, napisz do nas na adres: biuro@bizneszoom.pl

Na podstawie tego tekstu stworzyliśmy również infografikę. Do pobrania wraz z pakietem innych infografik poprzez zapis na nasz newsletter. Zapis w oknie po prawej strony bloga.

 

Róża Jawor

Marketing Assistant/Grafik

Biznes Zoom

 

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim!

10 thoughts on “Kolory w biznesie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top

Pudełko i CD
Chcesz pobrać darmowe infografiki ? Tak!

Wpisz poniżej adres e-mail, na który ma zostać wysłany bezpłany zestaw infografik! Zapisz się na nasz newsletter:

FreshMail.pl